ruben19922

ruben19922

Verbouwer

Lid sinds 30/04/2020

• 1 vraag gesteld
  • 5 vragen beantwoord
  • 3 leden bedankt

Geschiedenis

ruben19922

Isoleren binnenkant.

17 reacties· · #Isolatie

Hallo,

We hebben een hoeve gekocht maar dit is erfgoed. We kunnen en willen dus niks aan de buitenkant veranderen. We willen een schuur verbouwen.
De muren zijn gewoon metselwerk (oude brugse moef vanbuiten met nog oude kalkcement volgens mij) (vanbinne zijn het zachtere rode stenen). Deze muur is 30CM dik (zonder spouw).

Dit was gecementeerd vanbinnen maar komt heel gemakkelijk los aan de onderkant, wat volgens mij wel wijst op vocht. Achter de cement voelt het totaal niet nat aan, maar toch wel wat wak. Volgens mij komt het dus door opstijgend vocht. Mijn eerste vraag is dus, de beste manier om dit vocht weg te krijgen, is dit door eerst beneden te injecteren met chemisch spul (dryzone etc.)? Moet daarna een vlies aan de muur gehangen worden (dampopen?)?

Ik heb al wat rondgekeken en gevraagd, en velen zeggen dat volle muren isoleren niet altijd goed is, en dus perfect moet uitgevoerd worden. Is dit omdat de muren zogezegd dampopen moeten blijven?
Een tweede vraag is dus het isoleren zelf. Met wat doe ik dat het beste. Ik hoor van panelen waarop je rechtstreeks kan pleisteren, sommigen zeggen mets er een snelbouwer voor, anderen spreken van cellenbeton... Op den duur zie je het bos door de bomen niet meer omdat er zoveel keuze is. De 3 muren die geïsoleerd moeten worden zijn noordwest, noordoost en zuidoost gericht en zou ik vanbinnen graag afwerken met pleister en daarna schilderen. Dit is een in totaal een grote ruimte die nog verdeeld moet worden in meerdere ruimtes. Is het dus best om eerst de volledige ruimte te isoleren, en daarna binnenmuren te plaatsen, of eerst de binnenmuren plaatsen en dan in elke ruimte de buitenmuur te isoleren?

Ook was er toen we dit gekocht hadden al een nieuwe onderplaat in beton gegoten vanbinnen van 15cm dik (daar is alles correct voorzien volgens mij, plastic onderaan, uitzetfolie langs de zijkanten. Deze plaat heeft dus geen contact met de muren. Deze zal ik later ook isoleren, waarop dan een vloer komt. Het plafond van deze ruimte zijn oude potrellen die dichtgegoten zijn

Er is een foto in bijlage van de binnenkant.

Alvast bedankt, ruben.

Bekijk

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag