3

Bouwprijs per m2

LA
LA
#Bouwpartners · 10 jaren geleden

Onze architect werkt aan een plan voor een alleenstaande gezinswoning, 200 m2 vloeroppervlakte over 2 verdiepen, met plat dak, gascondensatieketel en vloerverwarming, en een E-peil ongeveer 30 à 35. Zijn 1ste voorstel komt op 1635 Euro/m2 [incl architect, BTW en kosten - veiligheidscoordinator, EPB, stabiliteitsingenieur, grondsondering, keuringen en attesten -, maar zonder zonnepanelen, keuken of sanitaire toestellen]. Inclusief zonnepanelen, keuken en sanitaire toestellen komt dat op ongeveer 1780 Euro/m2. Livios rekent in een publicatie van begin 2012 op ongeveer 1300 Euro/m2. Als ik dat corrigeer voor prijsstijgingen van 3% per jaar kom ik aan 1463 Euro/m2 in 2016. Volgens de architect komt dit grote verschil door de bouwplaats (omgeving Leuven) waar bouwen (werkuren én grondstoffen) véél duurder is dan op andere plaatsen. Is dit een aannemelijke verklaring, of ligt het meer aan hogere kwaliteit (en prijs) voor grondstoffen dan de Livios rekening, of hogere winstmarges voor deze combinatie aannemer/architect?

Alle reacties

0
Luckyone
Luckyone
0 1 Andere professioneel
10 jaren geleden

Wij zijn momenteel ook aan het kijken om te bouwen. 
Hiervoor maken wij de omgekeerde rekensom.
Verkoopprijzen bekijken van SOD firma's en daar de bouwgrond vanaf trekken en dit voor verschillende woningen in de streek.
Als ik dit doe voor onze omgeving (Zuid-West Vlaanderen) kom ik op een 1425,-Eur all-in en daar zit dan al de winstmarge inbegrepen van de SOD firma.

Als het verschilt van regio dan zou ik op zoek gaan naar een aannemer uit een andere regio.
Die zullen met plezier een eindje verder rijden.

0
yannick1988
yannick1988
14 57 Andere professioneel
10 jaren geleden

Alles is afhankelijk van de gebruikte materialen. wanneer je kijkt bij een SOD-firma zie je namelijk vaak dat dit eerder standaard materialen zijn en dat zij mooie kortingen krijgen door de grote afnames die zij hebben bij specifieke handelaars.

Ikzelf vind de prijs van 1635€/m² aannemelijk, uiteraard indien je dan ook een kwalitatieve woning hebt op het vlak van materialen en afwerking

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Een architect bij renovatie: verplichting, takenpakket en prijs

Renovatie gepland? Ontdek voor welke werken je een architect moet inschakelen, welke taken hij voor zijn rekening neemt en wat de kostprijs is.

Lees meer

Bouw&reno 2025: inspiratie, gratis infosessies en advies op maat

Bouw&reno 2025: inspiratie, gratis infosessies en advies op maat

Van 11 tot en met 19 januari kan je je hart ophalen tijdens Bouw&reno. Ontdek zo'n 200 exposanten in Antwerp Expo en krijg gratis advies op maat.

Lees meer

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

De vastgoedmakelaar: taken en kostenplaatje

Waarom zou je een vastgoedmakelaar inschakelen om je woning te verkopen? Ontdek wat je mag verwachten en hoeveel je voor de service betaalt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag