2

Dakisolatie bijleggen of vernieuwen

dogrocky
dogrocky
#Isolatie · 10 jaren geleden

Het betreft een woning van 1970 die we aan het renoveren zijn. Wij hebben een quasi plat dak (= slechts miniem afhellend). Onder dit dak is er een zeer lage zolderruimte (50 à 60 cm) zonder kepers.

Bij de vervanging van het dak in 2002 werd isolatie voorzien (6cm glaswol deken) en  op het plafond gelegd (dus vloer van deze kleine zoldering), echter zonder dampscherm.

We hebben de elektriciteit al vernieuwd en veel kabels lopen nu over de vloer van deze zoldering.

Ik wil meer isolatie op de zolder doch vraag mij het volgende af:

-  moeten de isolatie en het dampscherm onder of op de elektriciteitsdraden liggen? 

- is het aangeraden om de oude isolatie (die nu aan de kant ligt) opnieuw te gebruiken en er boven nog een laag te leggen?

Alle reacties

0
Isolteam
Isolteam
10 41 Andere professioneel
10 jaren geleden

Beste,

Als de bestaande isolatie nog oké is, kan u die zeker nog gebruiken.

Dan kan u die isolatie boven en tussen de leidingen plaatsen.

Dan plaatst u het nieuwe dampscherm op de bestaande isolatielaag, en tot slot de nieuwe isolatie (minerale wol) van bijvoorbeeld 16 of 18 cm dik. Isolatie uit minerale wol is wel geschikt voor deze toepassing omdat deze isoaltie de oneffenheden van de onderliggende leidingen kan opvangen.

Als extra kan u bovenop de nieuwe isolatie nog een dampopen doek plaatsen, om de isolatie te beschermen tegen mogelijks binnendringend vocht en infiltratie van koude lucht.

Veel succes en groeten,

Isolteam

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Je dak, vloer of muren isoleren? We geven je een compleet overzicht van de isolatiepremies in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Naast dak- en muurisolatie is vloerisolatie een goede manier om warmteverlies te voorkomen. Ontdek meer over de plaatsing, materialen en prijs.

Lees meer

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag