3

Vochtige chape en zand in gang

Wout80
Wout80
#Muren · 10 jaren geleden

Hallo,

Ik ben bezig met een kleine renovatie in de voorplaats van mijn huis. Nu blijkt dat de nieuw gegoten chape in de hoek aan de voordeur, over een lengte van 50 cm, vocht heeft opgenomen. Dit is gebeurd aan de rand tussen chape en gangtegels in een tijdspanne van 2 dagen. 

Bij het verwijderen van enkele tegels blijkt dat de ondergrond (het zand) vochtig is. Ik heb geen idee waar deze vochtplek vandaan komt aangezien er geen waterleiding in de buurt ligt. Diegene die er wel lagen heb ik voor alle veiligheid gecontroleerd maar deze hadden geen lek.

Op de vochtplek stond vroeger een muur, die we afgebroken hebben, maar daar was geen spoor van vocht op te bespeuren. 

Mijn lokale aannemer heeft mij aangeraden om al het zand af te graven, een plastiek te plaatsen, daarboven beton te gieten verstrekt met ijzer en daarboven een chapelaag. En daarboven dan weer de tegels. 

Mijn vragen zijn:

- Is het een absolute must dat dit zand (klei) kurkdroog?

- Mag er zand uberhaupt zand onder de tegels liggen? Mag/Moet dit gewapend beton, stabilsé en een laag van chape zijn?

- Mag ik de deze situatie zo laten?

Is er iemand met ervaring in deze materie. Elk advies is welkom.

Alvast bedankt,

Wout

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/28412/vocht-gang.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7385d047d5573a17e3c155d90e4a4e87

Alle reacties

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
10 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Vroeger bestonden betonplaten of chapetechnieken nog niet en ging met een "zavelvloer" leggen. Dit bestaat uit een laag van geharde klein met daarboven zand/zavel waarin een dikke tegel zonder voeg aan elkaar werd gelegd. Door de dikte en de beperkte grootte van de tegels lag de vloer vrij stabiel.

Deze ondergonden zijn altijd vochtig, het gaat immers om ongefuneerde stukken vloer. Vroeger was dit geen probleem (isolatie niet van belang, verwarmingskosten beperkt) maar met de huidige normen is het wel opportuun om een waterdichte vloeropbouw te plaatsen in plaats van dergelijke vloeren. Dit natuurlijk onder voorbehoud dat de vloer voor u niet een bepaalde "esthetische waarde" heeft. In sommige woningen zijn de oude vloertjes echt wel vakwerk en maken ze de waarde van een ruimte.

Het is niet echt een probleem dat de vloer vochtig is zolang u het origineel laat liggen. Als u van plan bent af te werken met nieuwe vloertegels zou ik sowieso de volledige opbouw opnieuw doen zoals uw aannemer heeft beschreven. Als u de vloer laat liggen zorg dat dat er geen contact is van de nieuw gechapte delen met deze ondergrond (anders wordt nieuwe chape vochtig) en zorg voor voldoende ventilatie en verwarming van de ruimtes met dergelijke vloeren om schimmelproblemen te vermijden.

0
Wout80
Wout80
0 7 Andere particulier
10 jaren geleden

Tibas,

Bedankt voor je antwoordt. 

Indien ik de ondergrond behoud, hoe zou ik dan een scheiding kunnen maken tussen tegel(ondergrond) en chape(ondergrond) aangezien deze in elkaar overlopen? Zou dit moeten gebeuren door de constructie van een waterbestendige plaat die verticaal wordt aangebracht tussen de 2?

Het is elk geval raar dat enkel het zand rechtstreeks onder de tegels vochtig is terwijl dat dat voor het zand onder bepaalde delen van de chape niet het geval is. 

En alhoewel ik er eigenlijk tegen op zie lijkt het afgraven van het zand misschien de beste optie aangezien vocht inderdaad vaak schimmel met zich mee brengt (was al wat te zien op de onderkant van de tegels in de vorm van witte stippen). Op die manier krijgt ook opkomend grondwater veel minder 'pak' op tegels, chape en muren.

Tot op welke hoogte zou ik dit zand moeten afgraven alvorens ik een plastiek met daarop de opbouw plaats? Kan ik nadien de originele tegels terug plaatsen aangezien deze inderdaad een zekere esthetische waarde hebben?

Nogmaals bedankt voor alle vakkundige hulp.

Groeten,

Wout

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Sidings als gevelbekleding: tips voor de juiste keuze qua materialen en uitvoeringen

Je gevel karakter geven met sidings? Lees hier alles over materialen, plaatsing, onderhoud en prijzen voor deze veelzijdige gevelbekleding.

Lees meer

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

Meer kans op vochtproblemen tussen oktober en maart: vochtexpert deelt tips

De komende weken worden natter en kouder, en dat betekent meer kans op vocht in huis. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je vochtproblemen voorkomt.

Lees meer

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Het juiste type betonblok voor jouw woning: soorten, prijzen en plaatsingstips

Betonblokken zijn ideaal om kelders, binnen- en buitenmuren te bouwen. Ontdek de verschillende soorten betonblokken, hun voor- en nadelen en prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag