Moet mijn ex-schoondochter haar deel van de uitgevoerde werken nog betalen?

2

Moet mijn ex-schoondochter haar deel van de uitgevoerde werken nog betalen?

james88
james88
#Ontwerp · 9 jaren geleden

ik ben zelfstandig elektricien. mijn zoon en nu ex schoondochter, hebben samen een woning gebouwd. 1 week voor de verhuis zijn ze uit elkaar gegaan. Er dienen nog elektriciteitsfacturen betaald te worden. Omdat het je zoon is, en voormalig je schoondochter was, zijn er nooit offertes of duidelijke afspraken gemaakt van hoe en wat er zou komen als installatie. Nu zijn de werken wel uitgevoerd en beweert mijn exschoondochter dat zij deze werken niet moet betalen omdat zij die werken niet besteld heeft. Deze werken betreft een domotica installatie. Nu heeft zij op eigen houtje de woning laten schatten naar waarde, met de domotica inbegrepen, en eist zij de helft van de geschatte waarde van de woning. betaalt mijn zoon deze niet dan eist zij de verkoop van de woning. Mijn zoon heeft een overname voorgesteld van haar deel van de lening plus de vergoeding van haar reeds ingestoken kapitaal, plus de nog volgende eventuele kosten. Maar dit aanvaard ze niet.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3494 Andere particulier
9 jaren geleden

Wat verdeling en uitkopen betreft zou je zoon en je ex schoondochter 't beste enkele (betalende) sessies nemen met een professionele bemiddelaar om tot een correcte verdeling te komen. Er spelen immers veel factoren. Stel dat ze volgens het wettelijk stelsel getrouwd waren en beiden ongeveer evenveel geld ingebracht hebben: Het wettelijk stelsel is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. Die "scheiding van goederen" slaat op (on)roerend vermogen dat aanwezig was van voor het huwelijk en erfenissen doch je moet dit kunnen "bewijzen". Als bv na het huwelijk alles vermengd werd komt dit in de gemeenschap. Ook werkuren die uw zoon zelf of niet zelfstandige familieleden uitgevoerd hebben vallen in de gemeenschap. Dikwijls helpen ook de (schoon)ouders mee met klussen.

Dat je als zelfstandig electrieker je material doorfactureert is logisch doch werkuren liggen mi moeilijker (en al zeker als ook de schoonouders werk verzet hebben in dat huis - als zelfstandige moet je wel minimal BTW op je werkuren aanrekenen zelfs op gratis verricht werk - doe eventueel een fair voorstel voor de werkuren zelf)

De gebruikelijke regel bij volle gemeenschap is de geschatte waarde verminderen met het nog openstaande kapitaal (en rekeningen) en wat overblijft elk de helft. Indien bewijsbaar ongelijke kapitalen ingebracht werden dan eerst elk zijn kapitaal terug en wat overblijft elk de helft. Als er te weinig kapitaal overblijft om het ingebrachte kapitaal volledig te recupereren dan proportioneel. Uw zoon wil te veel door enkel haar inbreng terug te betalen (en zou te weinig krijgen indien er te weinig kapitaal overblijft)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Kant-en-klaar bouwen? Dit betekent het voor je budget

Overweeg je om met een sleutel-op-de-deurfirma in zee te gaan? Ontdek hier wat kant-en-klaar bouwen betekent voor jouw budget.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag