De eerste vraag die ik stel : is dit water regenwater of condensatie. Condensatie treed enkel in de winter op normaal, regeenwaterlekkage uiteraard na een periode van regen.
Ook de hoeveelheid van water kan een indicatie zijn. Regenwaterlekkage is erg intensief meestal en zal vergroten naarmate er meer regen valt of er meer wind en regen is. Wind kan vocht verder opduwen naar binnen toe.
Het is dus van groot belang om je vochtprobleem eens intensief op te volgen om een onderscheid te maken.
Condensatie kan van twee plaatsen komen ... van onder je pannen of van binnenuit.
Als er condensatie van vochtige buitenlucht zou optreden aan de onderzijde van je dakbedekking (pannen) bij koud weer dan zal dit bij de minste opwarming gaan afdruppelen op je sarkingisolatie. Een pannendak is niet luchtdicht en laat buitenlucht toe om in te dringen.
Dat condensvocht moet afgevoerd worden door het onderdak of de sarkingplaten. Maar hoe is het onderdak aan het dakraam zelf afgewerkt. Want dat water moet afgeleid worden tot naast de velux (aanpassing in onderdak, werken met een gootstukje voor onderdak van velux zelf)
Dakramen zijn een delicate kwestie in een dak qua condensatie. Aan de bovenzijde van het dakraam zit een flinterdun gootstuk in metaal dat in de winter sterk afkoelt. Op deze plaats is de isolatie het minst dik. Als er geen gebruik is gemaakt van een goeie aansluiting van het dampscherm op het dakraam aan de binnenzijde, dan heb je gegarandeerd een condensatieprobleem en vertoont de lek zich in de koudere maanden.
Afhankelijk van bovenstaande kan je gaan 'herstellen'. Ik zou gezien de lekkage je noopt tot herstelling aan de binnenzijde niet lang twijfelen en de boel bloot maken in de zomerperiode. Vertoont er zich in een warme periode nog steeds vocht aan het dakraam, dan is er een echte lek aan het dakraam of het gootstuk. Zoniet is het wellicht condens.
Bijplaatsen van isolatie onder een sarkingdak kan mits inachtname van de nodige voorschriften. Een perfect aansluitend dampscherm is daar dé belangrijkste van. Maar zeggen dat de condensatie hiervan komt lijkt me vergezocht. Dan zou je onderaan de dakvoeten overal condensatie moeten hebben. Het kan goed zijn dat de aansluiting van het dampscherm op je dakraam totaal niet aanwezig is. Dan heeft de plaatser hiervan een cruciale fout gemaakt.