Persoonlijk aandeel van de gezamelijke spaarrekening verdwenen

3

Persoonlijk aandeel van de gezamelijke spaarrekening verdwenen

FpS
FpS
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Beste, in 2008 kocht ik mijn appartement, nu ben ik te weten gekomen dat de eigenaar/verkoper van mijn appartement, vlak voor de verkoop, de syndicus heeft bedondert, hij vertelde hem dat ie belegger was en dat ie graag zijn aandeel in het geheel dat gezamelijk werd bijeen gespaard door alle eigenaars, dat ie zijn deel terug wou en zo zou beleggen op enige wijze, dat zou voor hem persoonlijk dus interessanter geweest zijn. Hij zei er ook bij dat wanneer een budget voor gezamelijke herstellingen dient uitgelegd te worden, dat ie dat zo wel in 1 keer zou betalen. Niet wetende dat ie het appartement kort erna te koop ging stellen, heeft de goedgelovige syndicus (mede bewoner die aangesteld werd na verkiezen van een meerderheid van de mede eigenaars) de verkoper zijn volledig aandeel in de spaarpot teruggegeven. Vervolgens werd het appartement vrij snel en zonder iemands medeweten over de onttrekking van het persoonlijk aandeel, aan mij verkocht. Wettelijk is dit gespaarde bedrag niet meeneembaar en wel overdraagbaar, nu zit ik met een lager gespaard aandeel in het geheel, te wijten aan dit onwettelijk gebeuren. Kan ik hier nog iets aan doen ? zoveel jaren na datum ?

Bedankt voor uw deskundig advies

Mvg FpS

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3494 Andere particulier
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Nu krijg je als koper verplicht kopies van de laatste VME verslagen en van de toestand van het reservefonds.  In 2008 ws nog niet.  

Wat er gebeurt met het reservefonds bij verkoop is wat je overeenkomt.  Ofwel zit het mee in de verkoopprijs ofwel komt de verkoper overeen met de koper dat hij bv de waarde bovenop de aankoopprijs betaalt.

De verkoper is wat link geweest door z n aandeel in t reservefonds teruggekregen te hebben doch als je een marktconforme prijs betaald hebt heb je al-bij-al een correcte aankoop gedaan.

wetgeving op de medeeigendom is in 2010 serieus aangepast.  Daarvoor was ws veel meer "mogelijk".  Nu is de reserve verworven door de koper tenzij in de compromis andere afspraken gemaakt zijn. 

Antwoord onder voorbehoud:  ws kan je niets doen doch je zou dus in de pre 2010 wetgeving moeten duiken om dat uit te klaren.  Als t niet verjaard is zou je tegen de syndicus kunnen procederen wegens ernstige beroepsfout (die dan op.zijn beurt de vorige eigenaar kan dagvaarden) Als t over een groot bedrag gaat zou je een verkennend gesprek kunnen voeren met een in de materie beslagen advocaat. 

Stond er iets in je compromis/akte over het reservefonds ?

0
FpS
FpS
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Allereerst, mijn dank voor uw antwoorden.

"Stond er iets in je compromis/akte over het reservefonds ? "   ... jawel dat die overgedragen werd aan de nieuwe eigenaar , ikzelf dus ... Dacht ook dat net dat jaar de wetgeving gewijzigd werd , naar een systeem van overdraagbaarheid en de afschaffing van de meeneembaarheid van een aandeel in een reservefonds .

Dank bij voorbaat,   met vriendelijke groet , FpS

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag