2

Akoestisch probleem hellend dak .

Stijn Demeester
Stijn Demeester
#Isolatie · 9 jaren geleden

Beste,

onze zolderkamer is geïsoleerd met harde isolatieplaten waaraan reeds gyproq gelijmd is. Dit leek in dertijd een ideale en snelle oplossing maar dit is blijkbaar zeer slecht akoestisch isolerend.Wij horen elk geluidje op straat. Mijn vraag is of het mogelijk is om bovendaks akoestisch te isoleren of een andere oplossing zonder alles te moeten afbreken en opnieuw te isoleren met bijvoorbeeld gutex . Kent u iemand in de buurt van Oosterzele  ?

alvast bedankt!

Alle reacties

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
9 jaren geleden

Harde stijve isolatieplaten hebben als nadeel akoestisch minder goed te presteren dan bijvoorbeeld een minerale wol. In sommige extreme gevallen komt er zelfs een geluidsversterking gezien ze werken als 'luidspreker'. Een gipskartonplaat helpt hier al een pak omdat het zwaar materiaal is, maar het is helaas geen massa-veer systeem. 
Om die reden ben ik geen fan van die oplossing voor bewoonde zolders.

Bijkomend isoleren aan de buitenzijde kan inderdaad gezien er al een lucht- en dampdichte isolatie aanwezig is aan de 'warme' kant. Helaas zal zich dat beperken tot het bijplaatsen van wat glaswol of rotswol tussen de kepers (van beperkte dikte dus). Vraag is of het de prijs waard is gezien de beperkte winst en de grote tijdsinvestering (dak open leggen, isoleren en weer toe leggen). Het is wel dé kans om een dampopen onderdak aan te brengen. Ook hier bestaan er halfstijve onderdak'platen' die akoestisch een verbetering zullen geven.

Op de laatste vraag kan ik helaas niet antwoorden, de regio Oosterzele is niet onze werkregio en wij zijn niet vertrouwd met de lokale dakwerkers daar. Ik zou vooral opteren naar een dakwerker te zoeken die gewend is om te werken met het type onderdakplaten waar ik over sprak. 

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag