Harde stijve isolatieplaten hebben als nadeel akoestisch minder goed te presteren dan bijvoorbeeld een minerale wol. In sommige extreme gevallen komt er zelfs een geluidsversterking gezien ze werken als 'luidspreker'. Een gipskartonplaat helpt hier al een pak omdat het zwaar materiaal is, maar het is helaas geen massa-veer systeem.
Om die reden ben ik geen fan van die oplossing voor bewoonde zolders.
Bijkomend isoleren aan de buitenzijde kan inderdaad gezien er al een lucht- en dampdichte isolatie aanwezig is aan de 'warme' kant. Helaas zal zich dat beperken tot het bijplaatsen van wat glaswol of rotswol tussen de kepers (van beperkte dikte dus). Vraag is of het de prijs waard is gezien de beperkte winst en de grote tijdsinvestering (dak open leggen, isoleren en weer toe leggen). Het is wel dé kans om een dampopen onderdak aan te brengen. Ook hier bestaan er halfstijve onderdak'platen' die akoestisch een verbetering zullen geven.
Op de laatste vraag kan ik helaas niet antwoorden, de regio Oosterzele is niet onze werkregio en wij zijn niet vertrouwd met de lokale dakwerkers daar. Ik zou vooral opteren naar een dakwerker te zoeken die gewend is om te werken met het type onderdakplaten waar ik over sprak.