4

Welke bouwvergunning?

x
x
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Wij willen graag onze woning wat uitbreiden.We wonen in een geschakelde woning en willen onze woonkamer en keuken wat uitbreiden, een totale opp van 36m². De uitbouw bestaat hoofdzakelijk uit ramen, met een plat vast dak (volgens ons staat dit gelijk aan een veranda). Er komen 2 zijmuurtjes, de één gemetst (want is scheidingsmuur) en de ander in hout. De rest is een houtskelet.

We hoeven geen stabiliteitswerken te doen, er hoeft nergens een nieuwe poutrel te komen. 

Ik ben bij de gemeente gaan informeren, maar ik begrijp hem niet.

Hij ziet onze uitbouw niet als een veranda. Hij zegt dat er een architect aan de pas moet komen en dat we een uitgebreide dossiersamenstelling moet indienen. Ik krijg van hem een formulier mee van een eenvoudige dossiersamenstelling en daarop vinkt hij aan wat we moeten indienen. Dat begrijp ik niet meer. Kan iemand me meer info en duidelijkheid geven hieromtrent?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3494 Andere particulier
9 jaren geleden

Als je op de perceelsgrens voor een aanbouw bijkomende scheidingsmuren aanbrengt (maw je bouwt dieper dan je buur of buren) dan is een bouwvergunning verplicht.  

Kijk voor meer info op https://www.ruimtevlaanderen.be/NL/Beleid/Vergunning/Stedenbouwkundigevergunning

0
x
x
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Bedankt voor je reactie. We bouwen inderdaad +/- 4m voorbij de buren. 

Ik begrijp dat we een bouwvergunning moeten aanvragen,maar welke? Een eenvoudige of een uitgebreide? Financieel toch een groot verschil. Bij een uitgebreide moet een EPB-formulier opgemaakt worden, ... 

0
Kris M
Kris M
594 3494 Andere particulier
9 jaren geleden

Zoals je zelf al schreef is een vereenvoudigde aanvraag enkel mogelijk voor een veranda.  Er bestaat geen wettelijke definitie voor doch er wordt aangenomen dat een veranda een veranda is als ook het dak "grotendeels" uit doorzichtig materiaal bestaat.  Zie artikel op livios.

http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/tuin/veranda/vraag/12038/bijbouwen-van-veranda/

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag