(juridische) stappen tegen mijn aannemer
Hallo allemaal,
Ik heb dit ook al op een ander forum geplaatst maar hoe meer inzichten, hoe beter denk ik dan maar ...
Bij de aanvang van onze verbouwing en na een aantal zaken te hebben gelezen op diverse fora, namen wij de wijze beslissing een aannemer te nemen om de grootste (ruwe) verbouwingswerken uit te voeren. Achteraf niet zo "wijs" blijkbaar ...
Begin november ging de aannemer bij mij aanvangen met een aantal verbouwingswerken waaronder de daken, stukje bijbouw, binnenmuren en verdieping (wij hadden reeds het hele huis gestript tot op de blote steen en behalve de dragende binnenmuren ook reeds alle muren gesloopt en de vloer uitgegraven). Volgens de zaakvoerder zou dat zaakje geklaard zijn tegen eind december 2015 ... gezien hij slechts 2 straten verder woont, had ik ook alle vertrouwen in een correcte uitvoering.
Helaas ... beloftes en praktijk blijken bij deze firma zeer ver uit elkaar te liggen!! Ondertussen zijn we mei en is hij goed halfweg, waarbij de uitgevoerde werken dan ook nog eens van erbarmelijke kwaliteit blijken te zijn!! Muren worden niet in hetzelfde vlak opgebouwd, staan bovendien scheef, dak is totaal verkeerd en niet volledig gelegd (waardoor regen en wind nu al een half jaar vrij spel hebben), afmetingen kloppen niet, ramen worden niet op dezelfde hoogte uitgekapt, fundering is blijkbaar "niet nodig" enz enz. dit alles naast het feit dat meneer de helft van de tijd niet op komt dagen, gemiddeld rond half tien begint en om 3u in de namiddag alweer weg is, heel veel zijn eigen werk "beschouwt" en ondertussen af en toe denkt dat het een (bier)feestje is. Bovendien gebruikt hij dan ook nog elk stuk werkgerief van mij dat hij kan vinden om het totaal vuil en onbruikbaar ergens achter te laten ... niet alleen ik maar ook de buren hebben reeds geklaagd!
Wat nu gedaan? Ik heb de indruk dat je er nog weinig tegen kan beginnen ook. Helaas heeft hij zijn geld al (ja, ik weet het, dat is ongetwijfeld DE grote fout maar eentje waar ik niet om heen kon omdat de deadline voor mijn verbouwingskrediet af liep en de bank in deze erg strict bleek omdat het om een zeer aanzienlijke som ging!) dus is er zeer weinig drukkingsmiddel. Ik heb vorige week een officiele ingebrekestelling gestuurd maar het enige antwoord dat ik daar op kreeg was letterlijk "zolang wij nog aan de werf bezig zijn kan jij geen ingebrekestelling opmaken, voor de rest ga ik er niets meer van zeggen". Uit dat antwoord blijkt ook meteen heel duidelijk welk spelletje er zal gespeeld worden ...
Ik heb al enkele pistes doorgekregen zoals een expert aanstellen, toch een advocaat onder de arm nemen ... Ik vroeg me af of er nog andere (eenvoudigere, goedkopere en vooral snellere??) manieren zijn of om mijn geld terug te krijgen (we spreken over 75.000 euro plus al mijn sanitair en verwarming die bij hem opgeslagen staat, nog eens goed voor 20.000 euro!!), of hem verder onder druk te kunnen zetten zodat er eindelijk eens iets gedaan wordt.
Wij zijn echt ten einde raad en ik slaap de laatste week gewoonweg niet meer ... wat een mooie droom had moeten worden is nu onze ergste nachtmerrie! Alle raad en tips worden echt enorm geapprecieerd!