Opstijgend vocht en horizontale insijpeling behandelen baksteenmuur
Heel recentelijk bij een lekopsporing van de verwarmingsbuizen in de vloer op de gelijkvloers werd een deel van de vloer opengebroken tot op de betonnen grondplaat. Ook langs een buitenmuur moest de vloer worden uitgegraven. Deze buitenmuur is tot op ongeveer 3 bakstenen hoog vochtig en de grondplaat eveneens en op sommige plaatsen vochtig tot op de chappe .Deze muur (met spouw) werd begin jaren 1970 gebouwd. De asfaltlaag is niet overal terug te vinden. Vermoedelijk heb ik hier te maken met een combinatie van opstijgensvocht en horizontale insijpelijng.
Graag wil ik weten of ik het nu wel goed aanpak. De beschrijving geldt zowel voor de muur tot aan de vensterbank (45cm hoog) als voor de vrijgekomen delen van de grondplaat
1. Voegen dichtmaken /herstellen met mortel met compaktuna.
2. Muur vochtig maken met compaktuna Pro in verhouding 1deel compaktuna en 4delen water en dit laten indrogen
3. En 4. Een hechtbrug en cementlaag zoals voorgeschreven volgens compaktuna
5. daarop wil ik nog een laag kelderdichting van Aquaplan. http://www.aquaplan.com/be-nl/product/kelder-bezetting
Ik vraag me af of hierover nog een laag vloeibare rubber, eventueel met een antivochtvlies zou moeten komen of niet. Kwestie om het goed te behandelen nu een deel van de vloer open ligt. Het gaat hier over welliswaar een plaatselijke maar toch een definitieve herstelling.

.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=9dfe3a3fab0990ecfe3c25082e510081)