4

Vragen mbt tot uitslag electriciteitskeuring.

BBats
BBats
#Elektriciteit · 9 jaren geleden

Hallo,

Enkele vragen omtrent de keuring van electriciteit en het verslag ervan.

Geen schema's aanweig (art16/269)  - Kan ik dit zelf tekenen, dus uitmeten en opmaken?

-In bord zijn afdekplaatjes te monteren (IP-XXD) - Kan ik zelf wel installeren denk ik..

-Re=101 Ohm, moet kleiner zijn dan 30 Ohm - Hoe wordt dit opgelost?

-Bijkomende differentieel van 30mA te plaatsen voor de vochtige ruimten - Zijn er verschillende types van 30mA differentieel? en zoja waar moet ik op letten?

-gemengde kringen af te zekeren door een automaat van maximaal 16A - Hoe gaat dit in zijn werk?

-stopcontacten met penaarding aan te sluiten op aardingsnet - Waar moet de penaarding komen?

-equipotentiaalverbindingen water en gas te voorzien - Wat is dit?

Bedankt voor de verduidelijking.

Alle reacties

0
K16
K16
51 313 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Regelementen en basis beschrijving elektrische installaties woningen kunt u downloaden via onderstaande link.

In deze beschrijving vind u normaal een antwoord op uw vragen.

Succes ermee.

http://www.keuring-controle.be/documenten/Particuliere%20keuring%20en%20controle/SamenvattingAREIelektriciteitskeuring.pdf

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Geen schema's aanweig (art16/269)  - Kan ik dit zelf tekenen, dus uitmeten en opmaken?

--Google eens op "eendraadschema electriciteit" en "situatieschets elektriciteit" om je een gedacht te geven wat men bedoelt.of zie deze website :

http://www.electro-test.be/assets/upload/Klaar_duidelijk_NL.pdf

-In bord zijn afdekplaatjes te monteren (IP-XXD) - Kan ik zelf wel installeren denk ik..

--Elke opening in het zekeringenbord waar men eventueel stroomvoerende elementen zouden kunnen aanraken moeten afgedekt worden. Maak eens een foto van je bord.

-Re=101 Ohm, moet kleiner zijn dan 30 Ohm - Hoe wordt dit opgelost?.

--Bijkomende aardingsstaven in de grond slaan, en verbinden met de scheidingsstrip ergens bij je zekeringenkast.

-Bijkomende differentieel van 30mA te plaatsen voor de vochtige ruimten - Zijn er verschillende types van 30mA differentieel? en zoja waar moet ik op letten?

-- In functie van de aangesloten toestellen ( wasmachine, droogkast ...) de benodigde stroom (25A) en verder van het type "A"

-gemengde kringen af te zekeren door een automaat van maximaal 16A - Hoe gaat dit in zijn werk?

--Leidingen waar zowel verlichtingspunten als wandkontactdozen op hangen mogen maximaal beschermd worden met een automatische zekering van 16A (draad 1,5mm² ??)

-stopcontacten met penaarding aan te sluiten op aardingsnet - Waar moet de penaarding komen?

--Zit er een penaarding in het stopcontact? dan moet er ook een aardingsdraad in buis of kabel komen (geel/groen) van dezelfde diameter als de strommdraden.

-equipotentiaalverbindingen water en gas te voorzien - Wat is dit?

--Een aardingsdraad (6mm²) van de hoofdaardingsklem naar de watermeter en de gasmeter ( er bestaan speciale klemmen of beugels hiervoor.

Met wat handigheid, een degelijk boek of documentatie ( op het net met tientallen te vinden) kan het merendeel van je problemen (of zelfs alles) opgelost worden.

Succes alvast.

0
BBats
BBats
0 1
9 jaren geleden

Prachtig! Met deze uitleg kom ik al een heel eind!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Een elektriciteitsplan is onmisbaar voor elke elektrische installatie: hier moet je op letten

Ontdek waarom een elektriciteitsplan cruciaal is voor elke elektrische installatie en leer de belangrijkste stappen om er zelf één op te stellen.

Lees meer

Overstap naar digitale meter zorgt voor stress én inzichten bij zonnepaneeleigenaar

Overstap naar digitale meter zorgt voor stress én inzichten bij zonnepaneeleigenaar

Wat betekent een digitale meter voor zonnepaneeleigenaars? Gert deelt zijn ervaringen, van piekverbruik tot een mogelijke thuisbatterij.

Lees meer

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Veilig én handig: alles wat je moet weten over buitenstopcontacten

Ontdek alles over buitenstopcontacten: van veiligheid tot installatie, kenmerken, prijs, slimme opties en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag