Schending van privacy door bouwwerken buren ?

4

Schending van privacy door bouwwerken buren ?

Stefaan144
Stefaan144
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Mijn buren hebben een bouwvergunning aangevraagd voor het ophogen van hun garage (om er een kamer  van te maken). Wij wonen in een rijhuis en die garage ligt gebouwd tegen mijn living. Als ze dat opbouwen komt hun kamer tegen onze, nu vrijstaand, slaapkamer. Daardoor gaan wij geluidsoverlast hebben vrees ik...maar het ergste is dat hun raam dat ze voorzien aan de achterkant recht in een deel van onze badkamer zal uitkijken !! Ook zullen wij geen enkele privacy meer hebben in onze tuin. Ik heb een bezwaarschrift ingediend maar de vergunning is niet afgekeurd...Aan de telefoon is mij gezegd door een ambtenaar dat dit geen schending is omdat het een raam is van hun slaapkamer ?! Dus mogen ze zomaar in onze badkamer binnenkijken...ik begrijp dit niet...kan dit eigenlijk zomaar ?? Het is mijns inziens meer vriendjespolitiek want de burgemeesteres is een tante van de buren/aanvragers.... Wat kan ik nog doen om dit tegen te houden, want praten met de buren helpt niet....ze trekken enkel hun schouders op...

Alle reacties

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De bouwvergunning is goedgekeurd? ==> tijdig beroepschrift indienen bij de provincie!

0
Stefaan144
Stefaan144
0 1 Verbouwer
9 jaren geleden

Bedankt...ook nog eens meedelen dat die ambtenaar me gezegd heeft dat ik een aangetekend schrijven zal ontvangen waarop hun goedkeuring vermeld staat, maar die heb ik tot op heden nog niet ontvangen. Ik zoek deze week ook nog uit waar ik moet zijn voor die beroepschrift...

0
Kris M
Kris M
594 3494 Andere particulier
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik begrijp de situatie niet helemaal:  het is gesloten bebouwing met de garage van de buren tot (bijna) aan de voorgevel.   Dan hebben zowel jijzelf als de buren toch enkel ramen in de voor- en achtergevel?  Verbouwt de buur misschien ook z n hoofdgebouw dat naast de garage staat (op 3 meter van de perceelsgrens) met een bouwdiepte dieper dan uw woning en zijramen in z n aanbouw zodat er inkijk is.

wet op "lichten en zichten" is van toepassing.  Google die eens op om na te kijken of die gerespecteerd is.  Ramen in zijgevel op 3 m van perceelsgrens mogen.

Geluidsoverlast:  buur moet uw muur gemeenschappelijk maken als hij die wil gebruiken.  Negotieer eventueel dat je de gemeenmaking laat vallen als hij z n eigen dikke snelbouwmuur met daartussen bv 5 cm pur plaatst.  Doe dit zeker als de huidige muur slechts een volle baksteen is zonder spouw.  Vermeld dit expliciet in uw bezwaarschrift.  

Wat kan helpen in een bezwaarschrift is een compromis voorstellen waarbij je buur kan bouwen doch zonder dat jij je privacy verliest.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag