Aansluiting, schoonmaak oude regenwaterput

5

Aansluiting, schoonmaak oude regenwaterput

pipeleers joris
pipeleers joris
#Ontwerp · 9 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

we hebben een huis van de jaren 70 gekocht en nu ben ik op een regenwaterput gestoten, ik weet niet hoe groot en er komen binnen in huis geen leidingen van aan dus deze moet ook nog aangesloten en denk ook best gereigind worden, wie kan ons hiermee helpen???

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32954/img4180.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=af88a3126da22a13ed0db5b186141932https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32954/img4183.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6fc65ee88e51e9b4f93a301b1ba56325
1
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het is niet normaal dat je bij een regenput twee deksels naast elkaar hebt. Dat kan eerder het geval zijn bij een septische put. Een septische put bestaat uit twee (soms 3) compartimenten, dat zou je eerst eens moeten nazien.

1
Charel
Charel

De put is met jouw bijkomende beschrijving met zekerheid een septische put. Dat dun laagje beton is dus de afscheiding tussen de twee compartimenten. Aan de bovenkant hiervan is nog een opening tussen bovenkant put en bovenkant schot, ergens op halve hoogte van dat schot is normaal ook nog een doorvoeropening van het ene naar het andere compartiment. In het ene compartiment komt de aanvoer vanaf de wc toe en daar is het water meer vervuild en verdikt, in het tweede compartiment zit dan het properdere water. Het zou kunnen dat het water in uw put minder vervuild lijkt dan normaal in een septische put maar dat kan te maken hebben met het feit dat er misschien ook samen met het fecaal water ook regenwater in toekomt.

Het lijkt me in ieder geval niet aangewezen om dit water als regenwater te gebruiken.

Alle reacties

0
Charel
Charel

Het is niet normaal dat je bij een regenput twee deksels naast elkaar hebt. Dat kan eerder het geval zijn bij een septische put. Een septische put bestaat uit twee (soms 3) compartimenten, dat zou je eerst eens moeten nazien.

0
pipeleers joris
pipeleers joris
0 2 Verbouwer
9 jaren geleden

tussen de 2 putten zit maar een dun laagje beton wat begint te verbrokkelen wat volgens mij bij een septische put niet zou mogen en ook op het water van een septische put ligt normaal toch een laag dikke smurie, en dat is hier niet, ook als ik wat water uit deze put neem dan is dit goed doorzichting met een klein beetje bubbels op zoals bij een beek... en ook komt aan de bovenkant een leiding uit een pvc leiding... dus ik dacht direct aan een regenwaterput en geen septische put. waarschijnlijk nooit tegoei gebruikt en aangesloten denk ik zo stilletjes 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32969/img4183.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=783fe719d9eb369286da62447769529ahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32969/img4184.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=04a742d0d9295c6dc4e2418855217099https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/32969/img4182.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ce656806d1501b2c3487abe7f43c9926
0
Charel
Charel

De put is met jouw bijkomende beschrijving met zekerheid een septische put. Dat dun laagje beton is dus de afscheiding tussen de twee compartimenten. Aan de bovenkant hiervan is nog een opening tussen bovenkant put en bovenkant schot, ergens op halve hoogte van dat schot is normaal ook nog een doorvoeropening van het ene naar het andere compartiment. In het ene compartiment komt de aanvoer vanaf de wc toe en daar is het water meer vervuild en verdikt, in het tweede compartiment zit dan het properdere water. Het zou kunnen dat het water in uw put minder vervuild lijkt dan normaal in een septische put maar dat kan te maken hebben met het feit dat er misschien ook samen met het fecaal water ook regenwater in toekomt.

Het lijkt me in ieder geval niet aangewezen om dit water als regenwater te gebruiken.

0
pipeleers joris
pipeleers joris
0 2 Verbouwer
9 jaren geleden

we hebben hier eens getest of er langs één of andere weg hier water in uitkomt, en nergens komt hier water in deze put. dus naar alle waarschijnlijkheid is deze niet meer in gebruik. we hebben ook nog 2 deksels liggen van de gemeente, 1 met vuil water en hier loopt de wc in door naar de riolering, en een 2e van regenwater en hier komt niks door van water, geen regenwater, afval water van keuken of badkamer. zou het misschien kunnen dat er ergens nog een regenwaterput tussen staan? want de buis van regenwater is binnenin vochtig. kan iemand ons nog wat raad geven?

ook van de afvoer van keueken en badkamer komen ook niet door in de deksel vuil water dus deze moeten nog ergens anders liggen. als er ooit een regenwaterput of leidingen zijn gegelegd zou de gemeente hier misschien enige info van hebben?  

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag