4

PIR platen bovenop spijkerflensdeken

Tom10
Tom10
#Isolatie · 9 jaren geleden

Momenteel is mijn zolder tussen de kepers geisoleerd met spijkerflensdekens van 6cm of 7cm dik en het alu scherm langs onder overlappend op de kepers vastgeniet. Dit is ruim 20 jaar geleden aangebracht maar ziet er nog heel proper uit. Hier en daar zijn de nietjes op de kepers wel zo'n beetje losgekomen en de overgangen zijn niet extra afgeplakt met tape. Nu zou ik hier extra willen isoleren en er achteraf met gyproc 3 kamers van maken. Ik was een aantal mogelijkheden aan  het afwegen.

1. bestaande isolatie laten zitten, alu dampscherm verwijderen of doorprikken en pir isolatieplaten TG 2 zijden alu  van 8cm bovenop de kepers plaatsen en dan achteraf op de balken metal stud structuur met gyproc.

2. de kepers verhogen , dampscherm verwijderen en glaswol bijsteken tot ik een totale dikte van 16cm heb. Nieuw dampscherm plaatsen en gyproc op de verhoogde kepers.

3.bestaande isolatie laten zitten, dampscherm verwijderen en dan het isover suspente plagyp systeem toepassen. Dit is een combinatie van metal stud met een verhoging van de kepers, maar wel goedkoper dan met hout

https://www.youtube.com/watch?v=0EKwEzJm5-8

Wat is jullie advies en indien PIR platen hoe dik zou ik ze dan nemen. Ik heb nu reeds 7cm glaswol.

Alle reacties

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
9 jaren geleden

De drie methodes zijn bruikbaar, er zijn beperkte verschillen in resultaat nadien.

In opbouw 1 heb je de minst goeie akoestische isolatie, want harde isolatieplaten hebben helaas het nadeel dat ze veel minder goed akoestisch isoleren dan minerale wol. Als je er dus slaapkamers van maakt en de woning ligt naast een drukke baan, dan zou ik hier niet voor kiezen.
In deze optie heb je een zee aan ruimte tussen de metalstuds om inbouwspots in te werken. Maar het kan ook een holle klankkast zijn.

In opbouw 2 heb je vermeld de isolatie te ontdoen van het dampscherm en de wol te laten zitten. Ik moet je teleurstellen ... van een bestaand spijkerflensdeken haal je de aluminium niet zomaar van af. Dus eventueel ook kapot maken van het dampscherm als je de wol wil laten zitten.
Je gaat in deze optie de beste resultaten halen, ook qua thermische isolatie gezien de dikte.

In opbouw 3 heb je een systeem dat je kan gebruiken en dat sneller en goedkoper zou moeten werken dan hout. Tel toch maar even na welke de echte totaalprijs is van alle onderdelen. Volgens onze rekening komt dit niet goedkoper uit dan oplossing 2.

Wat je ook kiest, rust is de volgende comfortseis die iedereen in deze drukke maatschappij wil nastreven. Optie 2 en 3 zijn in dat geval betere keuze's. Je zit in dat geval ook brandveiliger.

Welke dikte je ook isoleert als tweede laag, je kan nooit genoeg steken. Ons advies is de volledige ruimte te vullen die ter beschikking staat. Wat vandaag de norm is zal overmorgen achterhaald zijn.
In de jaren 80 isoleerden wij al met 20 cm isolatie, waardoor onze klanten na 30 jaar niet alles opnieuw moeten afbreken en herdoen voor een beter en logischer pakket isolatie. En ze hebben die meerdikte al meermaals terugverdiend intussen.

0
Tom10
Tom10
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Indien ik optie 1 zou nemen, de pir platen , moet de  alu flens van het flensdeken dan ook doorbroken worden door het kapot te doen of is dit niet nodig ?

Ik woon wel heel rustig, maar ik denk dat ik toch ga opteren voor optie 2. Uitlatten en de volledige gordingafstand (21cm) gebruiken door er glaswol van 20cm tussen te steken. Dan een nieuw dampscherm.

Alvast bedankt

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
9 jaren geleden

Als je toch zou kiezen voor optie 1 is het doorprikken van het dampscherm een beetje theorie, zeker als je je werk qua aftapen en opschuimen van de nieuwe isolatielaag verzorgd genoeg doet.

Een tweede dampscherm is altijd af te raden, maar laat ons eerlijk zijn dat die PIR platen aan twee kanten een dampscherm hebben en zeer dampdicht zijn. De achterste folie raakt de folie van de bestaande isolatie ! Dus het stukmaken van die bestaande alufolie is niet meteen de belangrijkste zaak.

Ik zou ook voor optie 2 gaan. Wij verkopen voor dergelijke gevallen zelfs materiaalpakketten waar de som van de materialen incl service goedkoper komt dan alles overal samen te moeten rapen.
We baseren ons op de opmeting van de klant om het volledig ensemble van hout, hoekankers, isolatie, tapes, schroeven, folie, kit, schuim aan te leveren met een woordje uitleg voor de plaatsing. Zo is een doe-het-zelver al meteen goed op weg.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Je spouwmuur isoleren: dit zijn de 4 grootste blunders

Waar loopt het in de praktijk vaak fout bij het isoleren van de spouwmuur? Twee experts vertellen hoe je de meest gemaakte blunders kan vermijden.

Lees meer

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Dakisolatie: hoe een plat dak na-isoleren?

Om een plat dak na te isoleren, ga je best langs de buitenkant te werk. Dat kan via een warm dak of omgekeerd dak. Beiden hebben hun voor- en nadelen.

Lees meer

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag