De boom in kwestie is niet opgenomen in het verkavelingsplan. De stad Genk heeft op eigen initiatief de 'zorg' voor deze boom op zich genomen. Nu staat die inderdaad in hun onderhoudsplan, wat dat ook moge betekenen, want de laatste maal dat er 'onderhoud' aan gebeurde was zo'n 10 jaar geleden. Toen ik het kavel (20 jaar geleden) kocht wist ik enkel dat de boom niet op mijn eigendom stond. De boom vormde geen hinder (+- 6 m hoog) en er gingen indianenverhalen rond over boetes bij onwettig rooien van bomen, dus liet ik het erbij. Ondertussen vormt deze boom wel degelijk een probleem.
De boom staat trouwens op 6.70 m van mijn woning. Het Veldwetboek schrijft voor dat hoogstambomen binnen een straal van 15 meter van een bewoond huis mogen gekapt worden en enkel vergunningsplichtig zijn indien die op 1 m boven het maaivlak een omstrek hebben van 1 meter. Toen al wist met dat zulke bomen problemen konden opleveren voor woningen. Natuurlijk maakt de stad Genk van de inlandse eik een waardevolle boom maar dit verandert niets aan het feit dat de afstand van 15 meter door de wetmaker voor een reden werd bepaald.
Mijn brievenbus staat inderdaad wettelijk op openbaar domein (kan in een vingerknip worden verplaats) maar dit is om het de postbode gemakkelijker te maken. (Boom staat in de weg)
Ik heb ondertussen gebruik gemaakt van de rechtsbijstand van mijn familiale verzekering op basis van
--"Artikel 1382 BW
“Elke daad van de mens waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”
Artikel 1383 BW
“Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.”
De artikelen 1382 en 1383 van het burgerlijk wetboek bepalen dat hij die door zijn fout, nalatigheid of onvoorzichtigheid aan een ander schade veroorzaakt heeft, die schade moet vergoeden.
Het is noodzakelijk dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen deze fout, nalatigheid of onvoorzichtigheid, en de toegebrachte of veroorzaakte schade."--
Het was mij door de stad Genk niet toegestaan VOOR de aanleg van mijn inrit om de wortels van de eik aan mijn zijde te verwijderen (lijkt de logica zelf om de stabiliteit van de boom niet in gevaar te brengen volgens de stad) maar zij leggen hierbij art 37 van het Veldwetboek flagrant terzijde.
(Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.)
Dit lijkt mij dus een advokaten- en rechtbankklus die nog lang zal aanslepen maar ik ben bereid de wettelijke middelen uit te putten tegen de kromme logica van een stadsbestuur.
Een grapje tussendoor: mijn naam is EGGERS. Ik vroeg aan de verantwoordelijke van de stad Genk of het voor mij niet makkelijker zou zijn om een naamswijziging aan te vragen van EGGERS naar ESSERS, om zo eventjes 11 Hectare plat te mogen leggen. Hij apprecieerde mijn grapje niet maar dat zal mij worst wezen...