Schade aan vier jaar oude oprit

3

Schade aan vier jaar oude oprit

Eggy
Eggy
#Tuin · 9 jaren geleden

Vier jaar geleden liet ik mijn oprit herinrichten in betonklinkers.

Op het braakliggend perceel naast mij staat bijna op de grens een grote inlandse eik (Quercus Robur).

De boom staat voor 3/4 op dit perceel en 1/4 op openbaar domein.

De stad Genk doet het 'onderhoud' van deze boom.

Ik stel nu vast dat door worteldruk de boordstenen en klinkers van mijn oprit naar ophoog worden geduwd. De eigenaar van het bewuste perceel krijgt geen kapvergunning omdat de stad vindt dat de boom waardevol is. Zelf zijn ze niet van plan de boom te kappen, hooguit lichtjes bijsnoeien.

Bijkomend is dat de boom snel in omvang toeneemt en nu drukt tegen de betonnen kopsteunpaal van mijn afsluiting.

Wie is verantwoordelijk voor de schade aan mijn oprit? Herstellen van de oprit is maar uitstel want de wortels zullen blijven groeien en schade veroorzaken. De boom zal uiteindelijk de kopsteunpaal van mijn afsluiting kapotduwen.

Er is ook een rotte plek in de boomstam maar volgens de opzichter is dat geen probleem.

Kan ik de stad Genk in gebreke stellen voor de schade en het voorkomen ervan in de toekomst?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/33669/plan-met-boom.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=79ee2a0d6e1da86906a745c1b4489b0ehttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/33669/dsc01081.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=73fb604d8462809b7e4b0daa8dc12b97https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/33669/dsc01083.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a0bde21a38e1bd86892b99ea4173d248https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/33669/dsc01090.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=3a0783b6bf2da296f65cb9a80ee2b0cfhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/33669/dsc01102.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=163abc6af15b0de1fef5e0e2da7c705b

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
9 jaren geleden

Onder voorbehoud:  het ziet er naar uit dat het behoud van die boom opgenomen was in het verkavelingsplan.  Dit impliceert dat je met de boom rekening moet houden en de normale veldwetboekregels (snoeien overhangende takken, ...) niet van toepassing zijn.  Dit impliceert dat je bv beter de eerste meters van je oprit in bv kiezel had aangelegd en bv de afsluiting iets verwijderd van de boom had kunnen laten stoppen.

Schadevergoedingen claimen zal dus mi niet lukken:  je wist dat die boom moest blijven toen je de kavel kocht.

PS. Als ik de plannen correct interpreteer staat de brievenbus op openbaar domein voor de braakliggende grond ...

0
Eggy
Eggy
0 1 Verbouwer
9 jaren geleden

De boom in kwestie is niet opgenomen in het verkavelingsplan. De stad Genk heeft op eigen initiatief de 'zorg' voor deze boom op zich genomen. Nu staat die inderdaad in hun onderhoudsplan, wat dat ook moge betekenen, want de laatste maal dat er 'onderhoud' aan gebeurde was zo'n 10 jaar geleden. Toen ik het kavel (20 jaar geleden) kocht wist ik enkel dat de boom niet op mijn eigendom stond. De boom vormde geen hinder (+- 6 m hoog) en er gingen indianenverhalen rond over boetes bij onwettig rooien van bomen, dus liet ik het erbij. Ondertussen vormt deze boom wel degelijk een probleem.

De boom staat trouwens op 6.70 m van mijn woning. Het Veldwetboek schrijft voor dat hoogstambomen binnen een straal van 15 meter van een bewoond huis mogen gekapt worden en enkel vergunningsplichtig zijn indien die op 1 m boven het maaivlak een omstrek hebben van 1 meter. Toen al wist met dat zulke bomen problemen konden opleveren voor woningen. Natuurlijk maakt de stad Genk van de inlandse eik een waardevolle boom maar dit verandert niets aan het feit dat de afstand van 15 meter door de wetmaker voor een reden werd bepaald.

Mijn brievenbus staat inderdaad wettelijk op openbaar domein (kan in een vingerknip worden verplaats) maar dit is om het de postbode gemakkelijker te maken. (Boom staat in de weg)

Ik heb ondertussen gebruik gemaakt van de rechtsbijstand van mijn familiale verzekering op basis van
--"Artikel 1382 BW
“Elke daad van de mens waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”
Artikel 1383 BW
“Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.”
De artikelen 1382 en 1383 van het burgerlijk wetboek bepalen dat hij die door zijn fout, nalatigheid of onvoorzichtigheid aan een ander schade veroorzaakt heeft, die schade moet vergoeden.
Het is noodzakelijk dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen deze fout, nalatigheid of onvoorzichtigheid, en de toegebrachte of veroorzaakte schade."--

Het was mij door de stad Genk niet toegestaan VOOR de aanleg van mijn inrit om de wortels van de eik aan mijn zijde te verwijderen (lijkt de logica zelf om de stabiliteit van de boom niet in gevaar te brengen volgens de stad) maar zij leggen hierbij art 37 van het Veldwetboek flagrant terzijde.
(Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.)

Dit lijkt mij dus een advokaten- en rechtbankklus die nog lang zal aanslepen maar ik ben bereid de wettelijke middelen uit te putten tegen de kromme logica van een stadsbestuur.

Een grapje tussendoor: mijn naam is EGGERS. Ik vroeg aan de verantwoordelijke van de stad Genk of het voor mij niet makkelijker zou zijn om een naamswijziging aan te vragen van EGGERS naar ESSERS, om zo eventjes 11 Hectare plat te mogen leggen. Hij apprecieerde mijn grapje niet maar dat zal mij worst wezen...

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Je tuin (her)aanleggen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Tuin’

Met dit gratis magazine willen we je graag inspireren en advies geven om het maximum te halen uit jouw tuin en terras.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Is jouw tuin klaar voor een warme zomer? Dit kan je nu al doen volgens tuinexpert

Is jouw tuin klaar voor een warme zomer? Dit kan je nu al doen volgens tuinexpert

Volgens de weermodellen zou 2025 een warme zomer worden met hittegolven. Tuinexpert Marc Verachtert legt uit hoe je jouw tuin voorbereidt.

Lees meer

5 tips om je tuin winterklaar te maken

5 tips om je tuin winterklaar te maken

Tijd om je gazon een laatste keer te maaien? Ontdek hoe je je tuin winterklaar maakt met de juiste maaibeurt, bescherming van planten en slimme snoeitips.

Lees meer

Bomen planten: zo kies je de perfecte boom voor jouw tuin

Bomen planten: zo kies je de perfecte boom voor jouw tuin

Boomexpert Jonas Demilde geeft tips om bomen te kiezen en te planten. “Kies klimaatbestendige soorten en geef je boom een goede start in het najaar.”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag