3

Warmtepomp in BEN Woning

BertL
BertL
#Hernieuwbare energie · 9 jaren geleden

Ik wil graag een BEN woning bouwen, maar ik wil graag beter isoleren dan de norm. Zoals de norm nu voorschrijft zou ik 14 cm glaswol moeten toepassen en ik denk eraan 20 cm te plaatsen, want alles begint bij goede isolatie.

Omdat dit een middemood is tussen BEN en passiefwoning vraag ik me af of een warmtepomp wel een goed idee is aangezien de verwarmingscapaciteit van de pomp kan worden verlaagd door de goede isolatie.

Ik heb tijdens mijn bouwopleiding altijd gehoord dat een warmtepomp nooit overgedimensioneerd mag worden zodat de aan-uit cyclussen beperkt zijn en ik heb dus schrik omdat dit door de goede isolatie snel het geval zal zijn.

Is een warmtepomp een te "sterke" verwarming voor dit goed geïsoleerde huis? Ik zou echter wel een sanitair warm water buffervat willen bijzetten op de warmtepomp zodat dit overdag kan vullen  (wanneer de stroom in "overvloed" is door zonnepalen).

Alvast bedankt

Alle reacties

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ik heb zelf recent een goed geisoleerde woning met een toestel van 5.2 tot 15 KW

Ik heb op deze installatie een buffervat van 200 L  voor verwarming en een boiler van 300L geplaatst. Door het buffervat gaat de WP niet steeds aan uit en gaat tijdens de dag met de PV panelen het buffervat opgeladen worden voor de nacht.

Half februarie een test uitgevoerd met elec. vuurtjes 2x 2000 watt en 1x 1000 wat.

Buiten 5c° ventilatie +/- 200 m2 resultaat 19c°, rekening houdend dat de buiten muur nog niet was geisoleerd.

Van 5 maart tot heden het verbruik op de teller 3500kwh

Denk er ook aan dat ventielatie (D) en lucht dichtheid zeer belangerijk zijn.

Door mijn jaren ervaring in de verwarmings sec. raad ik aan eerst isoleren lucht dicht en ventileren en daar na de technieken zolaag mogelijk maar voldoende het vermogen berekenen.

Zonder gas en mazout hoeft u ook geen distrubutie en of opslag te betalen.

0
BertL
BertL
0 1 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ok, bedankt. Ik zal dit zeker opnemen in de ontwerpfase!

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Feit of fictie? Werken zonnepanelen beter op hete dagen?

Feit of fictie? Werken zonnepanelen beter op hete dagen?

Zonnepanelen en hitte: brengen warme dagen meer of minder rendement? Ontdek wat echt waar is over zonnepanelen in de zomer.

Lees meer

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Ontdek waarom bijna 50% van de Belgen vastloopt bij het energiezuiniger maken van hun huis.

Lees meer

Wat is de prijs van de verschillende soorten warmtepompen?

Wat is de prijs van de verschillende soorten warmtepompen?

Wat beïnvloedt de prijs van een warmtepomp? Op welke premie heb je recht en welke besparing kan je realiseren? Livios maakt je wegwijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag