Mag men een doorgangsweg gebruiken die aangelegd is door een buur voor een andere buur?

4

Mag men een doorgangsweg gebruiken die aangelegd is door een buur voor een andere buur?

erika
erika
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Mijn vader heeft een stukje bouwgrond en mijn oom heeft een stuk bosgrond er achter. Wanneer mijn vader de grond verkoopt moet de nieuwe eigenaar doorgang geven aan mijn oom en wordt het stuk bouwgrond te klein. Naast beide stukken grond ligt een doorgangsweg van de buur om een andere buur aan zijn grond te laten die achter die van mijn oom ligt. Mag mijn oom die doorgangsweg ook gebruiken? Moet hij dit aanvragen? Hoe en tot welke instantie moet hij zich wenden? De doorgangsweg van de buren bestaat al tientallen jaren.

Dank u

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3494 Andere particulier
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Hoe staat het recht van toegang beschreven in de akte van uw oom (bosgrond) ?

Als bouwgrond en bosgrond eigenlijk 1 stuk grond is (dus niet opgesplitst in 2 loten) dan moet het geheel als geheel verkocht worden.  Dit is dan een bouwgrond met achtrliggend bos.

Voorts is er een basisprincipe dat een recht van overgang niet mag verzwaard worden.  Als er nu geen recht van doorgang is voor het bos (moet in uw akte staan) dan kan je geen overgangsrecht claimen.  Uw buur kan wel (tegen betaling ... akkoord gaan.  In dat geval alles vastleggen in notariele aktes. 

0
erika
erika
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Mijn oom heeft een akte van de bosgrond, zonder doorgang langs de grond van mijn vader. Tot voor kort woonde hun tante nog op die bouwgrond in het ouderlijke huis, zij mocht blijven wonen tot haar dood. Nu dat het huis leeg staat moet mijn vader de keuze maken, ofwel het huis afbreken en een nieuw zetten om te verhuren ofwel zijn stuk verkopen. In beide gevallen moet mijn oom nog aan zijn bos geraken en verliest mijn vader een stuk van de bouwgrond wanneer hij een doorgang moet creeren voor mijn oom. In eerste instantie (voor de deling) was dit inderdaag 1 perceel en zolang hun tante er woonde kon mijn oom gewoon langs het huis naar zijn bos. Alles zou opgelost zijn indien mijn oom de toestemming zou krijgen om via de doorgang die door de buren aangelegd is,  naar zijn grond te gaan. Daarom zou ik willen weten hoe we dit wettelijk kunnen regelen of waar we dit kunnen aanvragen.

0
Charel
Charel
932 5446 Andere professioneel
9 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Wettelijk is dat altijd wel te regelen, daarvoor moet je bij de notaris zijn. Echter zal dat nooit kunnen zonder het akkoord van de buurman wiens wegenis men dan zou willen gebruiken.

Daarom zal de eerste stap sowieso zijn om dit met de buurman te bespreken. Mag het zonder meer? Mag het mits betaling van een zekere som? Mag het op voorwaarde dat....? Ga vervolgens naar de notaris om dit officieel en definitief te regelen.

In feite hoeft de wegenis over het eigen stuk grond ook geen belemmering te betekenen om hierop te bouwen. Die drie meter die je van de scheiding moet blijven kan tegelijkertijd dienen voor de eigen oprit als voor de wegenis.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag