Ouderwets ongelijke bepleistering: hoe?

3

Ouderwets ongelijke bepleistering: hoe?

Cecile
Cecile
#Muren · 9 jaren geleden

Beste,

In onze 350 jaar oude boerderij moet het een en ander gebeuren (tis een bouwval). Veel kunnen we zelf (al 2x eerder gedaan tot tevredenheid).

Nu willen we echter na de isolatie en gipsplaten erop terug gaan bepleisteren alsof het 350 geleden gebeurd is (voor ventilatie is gezorgd, daar is goed naar gekeken).

Het moet dus hobbel de bobbel en niet te strak. Je mag vegen zien en tegen de (dikke) balken moet/ mag ook wat weggesmeerd zijn.

Maar: met wat? Ik lees me suf over kalkbepleistering maar dat blijkt dan te gaan om de nieuwe kalkverf en dus niet over het opbouwen van zo'n stuclaag.

Wie heeft een goede werkwijze waarop het goed gaat komen?

Zie foto, (is uit een boekje van Livolsi)

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/34177/20161011201822.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=722628e8b667211ff66f0bcb61c72adb

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ik heb dat al gedaan met een kalkmortel, een mengeling van drie delen wit zand op een deel witte kalk.

Je smeert die mortel op met plakspaan en/of truweel, even laten drogen en vervolgens met een natte spons min of meer gelijk strijken. Desgewenst kan je achteraf de bepleistering afwerken met een kalkverf.

Je kan uiteraard hetzelfde doen met de gebruikelijke gipspleister en deze ook handmatig afwerken met truweel en spons. Het polieren van de oppervlakte vervalt dan. Wellicht is dat meer compatibel met de reeds geplaatste gipsplaten.

0
Cecile
Cecile
0 1 Verbouwer
9 jaren geleden

Dank je wel voor je snelle antwoord! :-)

Ik ga ermee aan de slag.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spuitkurk: voor wie zijn gevel stijlvol wil isoleren én renoveren

Spuitkurk: voor wie zijn gevel stijlvol wil isoleren én renoveren

Op zoek naar een duurzame manier om je gevel te renoveren of te isoleren? Ontdek de voordelen en prijs van spuitkurk.

Lees meer

Je gevel kaleien? Voordelen, prijs en stappenplan voor een rustiek resultaat

Je gevel kaleien? Voordelen, prijs en stappenplan voor een rustiek resultaat

Je gevel kaleien? Ontdek de voordelen, prijs en handige tips om zelf je gevel een rustieke en authentieke uitstraling te geven.

Lees meer

Heb jij vocht in huis? Dit zijn de oorzaken en oplossingen

Heb jij vocht in huis? Dit zijn de oorzaken en oplossingen

Heb je vochtplekken, schimmel of condens? Ontdek hier hoe je vocht in huis herkent, oplost en voorkomt, zodat jij en je woning gezond blijven.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag