3

Houten zoldervloer isoleren

sorbonne
sorbonne
#Isolatie · 9 jaren geleden

Ik wil onze zoldervloer isoleren. het betreft een houten vloer die niet belopen zal worden. kan ik daar gewone glaswol opleggen, of moet daar een dampscherm tussen de houten vloer en de isloatie.
Als ik isolatie neem met een alukant ( wat volgens mij al een dampscherm is tenzij ik fout ben) moet dit dan met de alukant naar boven of met de alukant op de houten vloer

de zolder zal niet of enkel sporadish 3 tal keer per jaar  belopen worden.

Ik heb wel nog isolatie liggen zonder alukant ( enkel papieren band) mag ik deze dan ook gebruiken

het dak zelf is niet geisoleerd ( dus enkel onderdak)

Ik lees zoveel tegenstrijdigheden inzake dat dampscherm dat ik er niet meer aan uit kom, plafond of  zoldervloer afbreken is geen optie .

Het huis hebben we nog maar 2 jaar en de plafonds waren verlaagd maar zonder isolatie tussen !!! De spaarcenten laten momenteel niet toe om in de eerste jaren deze af te breken , dus daarom zoek ik toch een oplossing qua isoleren , want ik ga er vanuit dat veel warmte zijn weg vind door het houten plafond en zoldervloer

dank aan jullie allen voor de info

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3504 Andere particulier
9 jaren geleden

Dampscherm altijd aan de warme kant.  In uw voorbeeld dus onder de isolatie.  Bovenop het dampscherm kan je isolatiematten zonder folie gebruiken.  Daarbovenop en open dampscherm (of zelfs karton voldoet) maar da s allemaal niet beloopbaar.

k Begrijp niet goed waarom "de onbelopen" zoldervloer openleggen geen optie is.  Planken kan je met wat voorzichtigheid (en een koevoet) losmaken  en achteraf terugleggen.  Nummer ze om er geen puzzel van te maken.  Heb zo ondermeer in een vakantiehuis al een eerste keus plankjesplafond gedemonteerd en na uitvoering herstellingswerken (balken vervangen, isolatie, ...) teruggeplaatst omdat die van mij de patina zo mooi vond ;-) De eerste plank maak je los door de nagels door de plank heen te drevelen.  Begin aan de kant waar de plank t verst van de muur ligt (meestal waar de plank langs doorgezaagd is.  Stielmannen doen zo iets niet wegens te arbeidsintensief doch in DIY spaar je wel stevig.  Nieuwe planken zijn rap 10-15€/m2 en dan moet je de oude nog gaan dumpen op t containerpark.  

Als t een OSB-platenvloer is dan is die normaliter gevezen.  Anders alle nagels doordrevelen.  Ook hier nummeren om een puzzel te vermijden.

0
sorbonne
sorbonne
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

bedankt voor deze raad

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Je dak, vloer of muren isoleren? We geven je een compleet overzicht van de isolatiepremies in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Isolatie plaatsen: hoe pak je dit (zelf) aan en met welke materialen? Dit zijn de aandachtspunten

Isolatie plaatsen: hoe pak je dit (zelf) aan en met welke materialen? Dit zijn de aandachtspunten

Isolatie plaatsen is de beste maatregel om je woning energie-efficiënter te maken. Maar hoe pak je dit best aan? En welke materialen zijn er?

Lees meer

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Naast dak- en muurisolatie is vloerisolatie een goede manier om warmteverlies te voorkomen. Ontdek meer over de plaatsing, materialen en prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag