Insijpelend regenwater in voorgevel in "houten vakwerk" met in visgraat gemetselde strips
Deze vraag is goed beantwoordDe voorgevel van mijn woning(12 m hoog) van 32 jaar oud werd een tweetal jaar geleden vernieuwd. De op het zuidwesten gerichte gevel is opgetrokken in houten "vakwerk" met balken van ongeveer 20x20 cm dik, soms dikker. Daartussen waren bakstenen gemetseld in visgraatmotief. Het is Normandische stijl. Wegens rottingsverschijnselen (eik!) werden de balken vervangen, meer isolatie aangebracht en de balken met plastic beschermd tegen vocht. Op deze afgeplakte isolatie werden van de vroegere bakstenen gezaagde strips gekleefd. Het uitzicht van de gevel oogt minstens even mooi dan vroeger, maar de steenstrips konden het vocht bij slagregen moeilijk verwerken. Het gevolg was sterk gedruppel langs de binnenkant van de muur op de slaapkamers, juist van de naar binnen doorlopende balken. De ramen zijn volledig waterdicht. De gevel werd deze zomer ingestreken met vochtwerende siliconen.
Nu sijpelt nóg water binnen. Ik vermoed dat het water zijn weg zoekt langs de rechthoekige verbinding van de houten balken. Daar houdt immers de plasiclaag op. De folie werd niet tegen de opkant van de balken aangebracht. Over het hoofd gezien?
Mijn idee is om in deze hoek, waar de verticale balken steunen op de grote horizontale balk, een gat te boren doorheen de ganse muur langs de folie en dit gat dicht te spuiten met siliconen of een of andere waterwerende gel. Het gat zou volledig moeten verzadigd zijn, zodat het water zijn weg niet meer zoekt naar binnen, maar de gevel afloopt.
Goed idee of niet? Wat kan dan wél?