4

Dak onverwarmde zolder isoleren

antoinne
antoinne
#Isolatie · 9 jaren geleden

In mijn gelijkvloerse woning heb ik destijds 18 cm rotswol tussen de balken geplaatst. De onverwarmde niet-bewoonde zolder zou ik nu willen isoleren (minder warm in de zomer en minder koud in de winter). De dakbedekking bestaaat uit kunstleien en het onderdak is menuiserite. De houten roostering is 18 cm hoog, ik kan dus in principe 18 cm rots- of glaswol plaatsen. Mag de rotswol tot tegen het onderdak geplaatst worden of mag er een luchtlaag zijn tussen de rotswol en het onderdak? Indien ik een dunner isolatiemateriaal zou plaasten dat evengoed isoleert als 18 cm wol ontstaat er een luchtspouw tussen onderdag en isolatie. Is dat niet gevaarlijk voor vocht? Moet er in alle gevallen een dampremmende folielangs de binnenkant geplaatst worden op deze onverwarmde zolder? Bedankt voor wat info!! 

Alle reacties

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
9 jaren geleden

Het beste is dat je geen ruimte laat tussen isolatie en onderdak.

Koude vochtige buitenlucht kan via een dakoversteek of zo naar binnen proberen te geraken. Als je de ruimte niet volledig zou opvullen, dan heeft die lucht vrij spel en kan ze gaan condenseren. Door deze ruimte te vullen met minerale wol krijg je een stilstaande (isolerende) luchtlaag van droge lucht. Om die lucht droog te houden moet je altijd een dampscherm plaatsen aan de warme kant van de isolatie, ook in dit geval waar de vloer al geïsoleerd is.

0
antoinne
antoinne
1 27 Andere particulier
8 jaren geleden

Bedankt voor de reactie maar mag ik nog vragen of volledige opvulling tot tegen het onderdak noodzakelijk is of met andere woorden, mag er nog een lucht tussen onderdak en isolatie zitten dan?

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Er mag geen luchtlaag meer zitten tussen onderdak en isolatie

Mvg David

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Je dak, vloer of muren isoleren? We geven je een compleet overzicht van de isolatiepremies in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Isolatie plaatsen: hoe pak je dit (zelf) aan en met welke materialen? Dit zijn de aandachtspunten

Isolatie plaatsen: hoe pak je dit (zelf) aan en met welke materialen? Dit zijn de aandachtspunten

Isolatie plaatsen is de beste maatregel om je woning energie-efficiënter te maken. Maar hoe pak je dit best aan? En welke materialen zijn er?

Lees meer

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Naast dak- en muurisolatie is vloerisolatie een goede manier om warmteverlies te voorkomen. Ontdek meer over de plaatsing, materialen en prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag