Hoe glaswol 16cm bevestigen op gordingdak

5

Hoe glaswol 16cm bevestigen op gordingdak

simonjo
simonjo
#Isolatie · 8 jaren geleden

Ik heb een hellend dak waarbij tussen de kepers reeds 6cm glaswol is gemonteerd.

Aangezien dit niet genoeg is wil ik een bijkomende haakse laag van 16cm glaswol aanbrengen tussen de gordingen. Ik dacht deze te bevestigen met schroeven van 6x180mm en metalen rondellen van 50mm. Daarna een dampscherm erover plaatsen, fixeren met nieten en dit afplakken op de naden.

Is het gebruik van schroeven met metalen rondel een probleem?

thx

Alle reacties

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

De voorgestelde methode zou ik alvast niet gebruiken, ze is technisch niet in orde.
Het hangt er natuurlijk van af wat de bedoelingen zijn nadien. Wordt er nog een afwerking geplaatst in gyproc of planchettes, dan heeft u ook een draagstructuur nodig om deze aan te bevestigen.
En het dampscherm moet je ook op een doorlopende manier kunnen aanbrengen, dat kan met de schroeven en rondelles niet gebeuren.
Ofwel maakt u een frame van metalstuds of hout, waartussen u isolatie plaatst en het dampscherm op bevestigd. Dat frame is dan de drager voor de afwerking. 
Ofwel maakt u gebruik van harde isolatieplaten als 2de laag isolatie, met alu dampscherm erop die u kan aftapen in de naden. Deze optie nemen wij voor stockagezolders en niet voor woonzolders omwille van akoestische prestaties alsook weer het probleem van bevestiging van latere afwerking.

0
simonjo
simonjo
0 2 Verbouwer
8 jaren geleden

Het is een zolder die nooit bewoond zal worden wegens te laag.

Ik zou de 16cm IsoConfort35 isolatie op zijn lengte op de gordingen leggen tegen de kepers aan, en die zoals met het isover suspente systeem verankeren aan de kepers met vijzen 6x180 en een grote rondel van 50mm (ofwel metaal of van Meadubel DST-50).

Het dampscherm zou ik van gording naar gording aanbrengen, die zitten op 1m90 van elkaar, dus panden van 2m dampscherm komen met wat overlap uit. Ik zou die dan vastnieten op de gordingen en aftapen met KB1

Een verdere afwerking is niet nodig, want dan was ik gegaan voor die Isover Suspente, maar dat lijkt mij wel wat duur om zo maar te gebruiken.

Wat is daar technisch niet in orde aan? u als professional ziet er mss wel wat graten in, ik kan er maar van leren.

thx

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Technisch gezien moet u van tegen het onderdak of dakbedekking starten met isolatie, dus ook tussen de kepers isolatie plaatsen (op maat gesneden glaswol bijvoorbeeld). Dit noemen we de volledige vulling van het dakcomplex met isolatie, droge stilstaande lucht.

Een dampscherm aan de binnenzijde zoals u beschrijft, doorlopend over de gordingen heen is de beste keuze. 

Anderzijds zijn er voor stockagezolders handigere oplossingen in een combinatie van glaswol tussen de kepers en harde isolatieplaten tegen de kepers geschroefd met houtschroeven en isolatierondelles. Tussen de isolatieplaten en houten draagbalken moet u dan dampdicht en luchtdicht opschuimen.

Uiteraard zijn er vele variantes mogelijk, zolang u maar de isolatie kan aanpassen aan de vorm van het dak, de volledige vulling nastreeft en een performant dampscherm doorlopend plaatst.

0
simonjo
simonjo
0 2 Verbouwer
8 jaren geleden

Mijn excuses, ik was vergeten te vermelden dat tussen de kepers reeds voor 75% isolatie was aangebracht. Ipv die allemaal te verwijderen en nieuwe te plaatsen heb ik die verder afgewerkt, spijtig dat deze niet mee telt voor de berekening van de premie.

Ik heb ook gedacht aan die harde platen, maar die zijn wel een stuk duurder.

Moet wel zeggen dat de Isoconfort35 stukken beter werkt dan een URSA HomeTec35, enkel de vertikale naden blijven niet 100% dicht. Daar gaan we dus nog een houten lat over plaatsen vooraleer het dampscherm aan te brengen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag