5

Betonnen zoldervloer isolatie

Na-isolatie328
Na-isolatie328
#Isolatie · 8 jaren geleden

Beste,

Ik ben van plan om mijn betonnen zoldervloer te isoleren aangezien ik mijn zolder enkel ga gebruiken als bergruimte.

Hiervoor ga ik gebruik maken van PIR-platen(tand-groef) met dubbelzijdige alulaag. Mijn vraag is of ik onder de platen nog een dampscherm moet plaatsen? Op internet vind ik steeds tegenstrijdige argumenten om het al dan niet te doen.

Situatie is dus een zadeldak met dakpannen zonder onderdak en een betonnen zoldervoer.

Graag uw mening hierover. Alvast bedankt

Alle reacties

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste Danny

Het is niet nodig om nog een extra dampscherm aan te brengen onder deze isolatieplaten. Enerzijds heb je een sterk luchtdichte en dampremmende/dampdichte betonlaag, anderzijds gaat het over isolatieplaten én met een dampscherm in alukraft of alufolie ...
Zekerder kan je niet zijn.

Wat betreft deze oplossing toch nog een tip ; is je betonvloer effen genoeg om met platen te werken ? Misschien moet je eerst met iets egaliseren of met kleefschuim werken om zo onderaan de platen ook luchtdicht te maken. Anders loop je het risico dat het niet kierdicht geraakt en er warmte ontsnapt.

0
Na-isolatie328
Na-isolatie328
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Bedankt voor het antwoord. Nog een klein vraagje. Moeten de platen aan de tandgroef-verbinding ook gekleefd worden? Want op eerste zicht klikken ze wel mooi in elkaar maar zijn er toch wat spleten zichtbaar.

mvg

danny

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Waar spleten zijn zou ik alles opschuimen met PUR-schuim (een deftig pistool is vereist, niet de wegwerpbussen met plastic teutjes). Afkleven hoeft niet, je gaat dan niet meer.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Als de zolder nog een bruikbare ruimte heeft, zou ik OSB-platen los op de isolatie plaatsen (ook tand en groef verbinding). De draagkracht van de onderliggende isolatie is voldoende. Zo blijft uw zolder nog beschikbaar om allerlei dingen te plaatsen die je niet of zelden nodig hebt.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis bestrijden: 5 tips voor elk budget

Tocht in huis aanpakken kan op verschillende manieren, afhankelijk van je budget en specifieke behoeften. We lijsten voor jou 5 oplossingen op.

Lees meer

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Makkelijk zien waar je woning warmte en dus geld verliest? Een thermoscan helpt je op weg

Wil je weten langs waar je woning het meeste warmte verliest? Een thermoscan brengt het snel en makkelijk in beeld. Zo werkt het.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag