Vochtige muur tegen lagere muur buur afgebroken. Hoe herzetten zonder vochtproblemen toekomst?

2

Vochtige muur tegen lagere muur buur afgebroken. Hoe herzetten zonder vochtproblemen toekomst?

Jerrit
Jerrit
#Muren · 9 jaren geleden

In ons huis hebben we bij onze renovatie gemerkt dat we een muur(niet dragend) hadden die volledig kapot was door vocht. Je kon er gemakkelijk met uw vinger doorduwen. Na verscheidene vochtexperten te laten komen die verschillende oorzaken en oplossingen aanraadden, was er iemand die ons vertelde: "smijt die muur af, dat proberen te herstellen is geldverspilling en je gaat er alleen maar last van hebben". Wat hij vertelde klonk logisch en iemand die tegen zijn eigen winkel sprak vertrouw ik wel.

De muur is niet dragend en staat op mijn deel. Aan de andere kant staat de muur van mijn buur (op zijn deel). Mijn muur is 2.5m hoog die van mijn buur 1.70m. Langs de zijde van mijn buur is er een koer (dus niet overdekt, inslaand vocht).

Ik heb mijn muur afgebroken en al een nieuwe fundering gegoten (samen met de vloerplaat beton versterkt met staalvezels). Nu stel ik me de vraag ik hoe ik het beste deze muur herzet zonder vochtprobleen in de toekomst. Ook zo smal mogelijk, Graag zouden we tegen deze muur kastjes zetten en als we gevelsteen spouw isolatie en muur zetten blijft er niet veel ruimte over voor onze kastjes.

Het idee nu is isolatie langs de binnenzijde en een muur zetten met snelbouwsteen (eerste laag ytong). Tussen de 2 muren (mijn muur en muur buur) zou ik 2 à 3cm open laten en opvullen met een cement, zand en compactuna PRO mengesel. Wat ik moet doen met het deel van de muur dat uitsteekt boven de muur van mijn buur, weet ik nog niet zo goed. 

Sluit deze werkmethode vochtproblemen in de toekomst uit?

Zijn er alternatieven?

Hoe zet je eigenlijk het beste een smalle muur die waterdicht is?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
9 jaren geleden

Ik zie hier eigenlijk maar één degelijke oplossing en dat is afbreken van en heropbouwen van de gehele gezamenlijke muur, dus ook die muur van 1,7 m van de buur. Bouw daarna een dubbele muur zoals het hoort met waterkering en met spouwisolatie. Bouw de muur in zijn gehele dikte tot op dezelde hoogte waarbij je de bovenkant van die gemeenschappelijke muur waterdicht afwerkt met dekstenen.

Je moet hiervoor wel minstens de toelating of medewerking van de buurman vragen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gyproc plaatsen: 6 fouten die je moet vermijden

Gyproc plaatsen: 6 fouten die je moet vermijden

Gyproc plaatsen is populair bij doe-het-zelvers, maar er worden vaak fouten gemaakt die gemakkelijk te vermijden zijn. We geven je enkele tips!

Lees meer

Steenstrips plaatsen? Wat je moet weten over prijs, isolatie en regels

Steenstrips plaatsen? Wat je moet weten over prijs, isolatie en regels

Alles over steenstrips: soorten, prijzen, toepassingen, plaatsing en onderhoud. Ideaal voor renovatie of nieuwbouw

Lees meer

Leien gevelbekleding: soorten, stijlen en slimme tips

Leien gevelbekleding: soorten, stijlen en slimme tips

Ontdek alles over leien gevelbekleding: soorten, stijlen, plaatsing, prijs, isolatie, fouten én of je het zelf kan plaatsen of beter laat plaatsen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag