Vochtprobleem vastgesteld maar wie is verantwoordelijk?

3

Vochtprobleem vastgesteld maar wie is verantwoordelijk?

Desper
Desper
#Muren · 8 jaren geleden

We stelden een vochtprobleem vast op het gelijkvloers dat logischerwijze zou kunnen voortvloeien van het daarboven gelegen terras. Mijn vader en ik hebben dit terras echter zelf gelegd en zijn zeker dat dit waterdicht is: allereerst werd een roofing geplaatst, hierop kwamen de isolatieplaten waar bovenop nog een EPDM gelijmd werd. Ons insziens komt het probleem voort uit een slechte plaatsing van de waterkering in de muur door de ruwbouwaannemer.

We geraken hier maar niet uit wie de verantwoordelijkheid hierin draagt. We vinden ook geen aannemer die ons hier wil in helpen. Kan een expertise raad brengen? Heeft iemand daar ervaring mee? Worden de kosten van de expertise weerhaald op de verantwoordelijke. Ik ben ten einde raad..

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
8 jaren geleden

Je zegt zelf al dat het vochtprobleem logischerwijze zou kunnen voortvloeien van het daarboven gelegen terras. Uiteraard kan er ook iets mis zijn met de waterkering. Zolang je niet weet wat de oorzaak is kan je ook geen verantwoordelijke aanduiden.

Het lek kan ook via de waterkering binnenkomen en desondanks toch als oorzaak de afwerking van het terras hebben.

Stel bijvoorbeeld dat de waterkering volgens de regels is uitgevoerd en ook het terras waterdicht is afgewerkt, maar dat het niveau van de terrasvoer hoger ligt dan de waterkering in de aangrenzende muur dan zal je daarvan een lek krijgen, de terrasvloer mag nooit hoger komen dan het niveau van de waterkering.

Dus ofwel laat jij dat uitzoeken op jouw kosten , die je achteraf probeert te verhalen op de aannemer indien blijkt dat enkel hij een fout heeft gemaakt, ofwel laat de aannemer het onderzoeken op zijn kosten waarna hij de kosten op jou verhaalt indien de fout bij jou ligt.

Dit zou je dan met de aannemer kunnen overeen komen.

0
Dejsi
Dejsi
20 138 Andere professioneel
8 jaren geleden

We stelden een vochtprobleem vast op het gelijkvloers dat logischerwijze zou kunnen voortvloeien van het daarboven gelegen terras. Mijn vader en ik hebben dit terras echter zelf gelegd en zijn zeker dat dit waterdicht is: allereerst werd een roofing geplaatst, hierop kwamen de isolatieplaten waar bovenop nog een EPDM gelijmd werd. Ons insziens komt het probleem voort uit een slechte plaatsing van de waterkering in de muur door de ruwbouwaannemer.

We geraken hier maar niet uit wie de verantwoordelijkheid hierin draagt. We vinden ook geen aannemer die ons hier wil in helpen. Kan een expertise raad brengen? Heeft iemand daar ervaring mee? Worden de kosten van de expertise weerhaald op de verantwoordelijke. Ik ben ten einde raad..

Beste,

Laat uw onderbuur contact opnemen met zijn brandverzekering ivm insijpeling. Eventueel stellen zij dan een expert aan om de oorzaak te bepalen. Als het aan u ligt dan zal dit aangetoond worden en zal u de nodige herstelling op eigen kosten moeten vergoeden maar zou het kunnen dat uw brandverzekering zal tussenkomen in de waterschade van de buur. Als u het dak zelf heeft gedaan kan het echter zijn dat uw brandverzekering niet zal willen tussenkomen wegens eigen fout.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gyproc plaatsen: 6 fouten die je moet vermijden

Gyproc plaatsen: 6 fouten die je moet vermijden

Gyproc plaatsen is populair bij doe-het-zelvers, maar er worden vaak fouten gemaakt die gemakkelijk te vermijden zijn. We geven je enkele tips!

Lees meer

Steenstrips plaatsen? Wat je moet weten over prijs, isolatie en regels

Steenstrips plaatsen? Wat je moet weten over prijs, isolatie en regels

Alles over steenstrips: soorten, prijzen, toepassingen, plaatsing en onderhoud. Ideaal voor renovatie of nieuwbouw

Lees meer

Leien gevelbekleding: soorten, stijlen en slimme tips

Leien gevelbekleding: soorten, stijlen en slimme tips

Ontdek alles over leien gevelbekleding: soorten, stijlen, plaatsing, prijs, isolatie, fouten én of je het zelf kan plaatsen of beter laat plaatsen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag