3

Spouwisolatie met gekaleide gevels?

LV
LV
#Isolatie · 8 jaren geleden

Hallo,

wij wensen onze gevels te laten naisoleren met spouwmuurisolatie.
Er is ruimte genoeg, 6 cm spouw. De gevel is wel met een dunne laag kallei voorzien.
De kallei bestaat uit cement en wat compaktuna. De bedoeling was om meerdere lagen te voorzien, maar tot nu toe ligt er slechts één (dun) laagje op.
Er zijn 3 firma's geweest om te controleren en een offerte op te stellen, ze zouden alle 3 parels gebruiken.

Nu 2 firma's zeggen dat het geen enkel probleem is. De derde wil GEEN prijs maken, en het dus ook niet uitvoeren, omwille van het risico van een niet damp-open gevel.

Een firma die het wou uitvoeren reageert:
Het is namelijk zo dat een kalei op cementbasis dampremmend werkt,maar is daarvoor niet dampdicht. Problemen naar schimmel in de isolatie zal u hierdoor niet krijgen. Er is wel risico, weliswaar miniem dat er plaatselijk kalei kan loskomen na vriesweer. Dit kan evengoed zijn door insijpelend vocht vanuit de buitenkant. Dit kan zelfs ook evengoed voorvallen bij een niet geïsoleerde muur.

De andere firma, die het niet wou doen, reageert dat ze de evt. problemen minimaliseren
maar dat ze altijd een clausule zullen inbouwen (in de voorwaarden) indien er zich toch problemen voordoen.

Wie of wat moet ik nu geloven?

Bedankt!

Alle reacties

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Ik deel de mening dat het kan uitgevoerd worden met parels of wolvezels, maar dat er inderdaad altijd een beperkt risico is dat er nadien stukjes kalei gaan losvriezen. Dat heeft te maken met het feit dat een geïsoleerde muur aan de buitenzijde kouder komt te staan en dat door het navullen van een spouw de droging aan de achterzijde geremd wordt. Een gevel ziet dus iets harder af nadien.
Dat een firma die deze werken uitvoert een clausule zou inbouwen om dit risico in te dekken is meer dan normaal, het wordt zelfs gevraagd vanuit het standpunt van de ATG-controle dat de klant vooraf van de risico's verwittigd wordt en dit in de offerte of contract duidelijk staat weergegeven.
De overheid wil duidelijkheid voor haar huiseigenaren, die moet vooraf komen en niet na de werken.
Als er op zich één firma dit werk niet wil uitvoeren kan dat hen ook niet kwalijk genomen worden als ze het risico te hoog inschatten op basis van de controle ter plaatse. Ik ga dus zeker géén uitspraken doen of het nu al dan niet mag of niet in dit specifieke geval aangezien wij de woning niet hebben bezocht.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Ik heb ook spouwmuren laten isoleren met parels en het enige voorbehoud dat er gemaakt werd was voor gevels met een geglazuurde steen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Je dak, vloer of muren isoleren? We geven je een compleet overzicht van de isolatiepremies in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Isolatie plaatsen: hoe pak je dit (zelf) aan en met welke materialen? Dit zijn de aandachtspunten

Isolatie plaatsen: hoe pak je dit (zelf) aan en met welke materialen? Dit zijn de aandachtspunten

Isolatie plaatsen is de beste maatregel om je woning energie-efficiënter te maken. Maar hoe pak je dit best aan? En welke materialen zijn er?

Lees meer

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Naast dak- en muurisolatie is vloerisolatie een goede manier om warmteverlies te voorkomen. Ontdek meer over de plaatsing, materialen en prijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag