Keuze van een ATG gecertificieerde installateur is geen garantie voor het verkrijgen attest.

5

Keuze van een ATG gecertificieerde installateur is geen garantie voor het verkrijgen attest.

Fransken
Fransken
#Isolatie · 8 jaren geleden

Heb onlangs mijn spouwmuren laten na-isoleren door een gecertifieerde installateur(inspuiting). Tijdens de werken was er een onaangekondige controle(door BCCA)) met als resultaat dat de werken niet conform de ATG opgelegde normen werden uitgevoerd en mij de installateur een tijdje nadien pas verwittigde dat ik geen attest(= geen premie) zal ontvangen. Goede raad: in de offerte laten opnemen dat de factuur pas zal betaald worden na ontvangst van het attest en indien mogelijk tijdens de werken  een expert laten controleren dat de vereiste hoeveelheid product wel degelijk conform de norm wordt ingespoten. Onaangekondigde controles zijn dus absoluut noodzakelijk en zeer nutig maar spijtig heeft alleen de installateur daar weet van en ontvangt hij nadien ook alleen de resultaten ervan!

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Het was wel interessant geweest te weten wat de reden van niet-goedkeuring van de isolatiewerken juist was. Vermoedelijk gaat het over de minimale dikte van de spouw. Om van de premie te kunnen  genieten moeten de spouw minimaal 5cm zijn. Probleem begint wanneer men juist 5cm  spouw opmeet, op de ene plaats iets meer en op de andere plaats minder dan 5cm. Gewoonlijk zal de aannemer u op voorhand verwittigen dat de spouwdikte mogelijks onvoldoende is om van de premie te genieten. In elk geval zal geen enkele aannemer de voorwaarde aanvaarden dat de factuur enkel zal betaald worden na ontvangst van het attest aangezien het beoogde resultaat niet afhangt van de kwaliteit van het werk van de aannemer maar enkel en alleen van de spouwdikte, een gegeven waar u noch de aannemer iets kan aan doen.

0
Fransken
Fransken
0 2 Andere particulier
8 jaren geleden

De spouwdikte  was voldoende maar de hoeveelheid in te spuiten isolatie of druk(testbox?) was comform de norm voor de gemeten spouwdikte onvoldoede. Deze info heb ik een tijdje na de inspuiting, wegens het uitblijven vab het attest, van de aannemer bekomen maar hij minimaliseert het te weinig.

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Als ATG-goedgekeurd installateur is onze eindzorg tevens dat de klant in aanmerking komt voor premies. Dat begint bij een correcte diagnose, duidelijke en eerlijke offerte alsook een uitvoering die op alle puntjes conform is. Als er grote fouten zijn gemaakt rond densiteiten, dan zijn die voldoende aanleiding om de uitvoering niet conform te verklaren. Als eindklant kan u desgevallend spreken over een problematische uitvoering met te weinig densiteit. En u heeft bij deze 2 x schade !
U tekende een overeenkomst met de installateur waarin wellicht vermeld staat dat het conform de ATG zou uitgevoerd worden en dat is dus niet gebeurd. Uw spouwisolatie is mogelijks niet in orde bijgevolg. En de tweede schade is dat u de premies niet heeft getrokken.
U kan hem bijgevolg in gebreke stellen voor de uitvoering, hij heeft niet geplaatst wat beloofd is.

Tegelijk moeten we de dingen in perspectief zien, en horen wij vaak dat de controles onrealistisch streng zijn. Een boorpatroon dat 1 cm afwijkt van de norm was vroeger al reden om een attest geweigerd te krijgen. Ik spreek me dus niet graag uit over de specifieke gevallen zoals deze.
Maar als installateur zou ik mijn klant wél helpen, met correcte info, desnoods een bijsturing van de uitvoering én een compensatie voor bijvoorbeeld de premies.

Als een gevel bij uitvoering wegens diktes niet conform de ATG zou kunnen uitgevoerd worden wegens bijvoorbeeld dikte die toch te weinig blijkt, dan wordt de klant daar vooraf op hoogte van gebracht en is het aan hem de keuze om het al dan niet te laten uitvoeren of niet.
Een vertegenwoordiger kan zich baseren op enkele diktemetingen, maar die kruipt ook niet de ladder op om 6 meter hogerop eens een testgaatje te maken.

0
Fransken
Fransken
0 2 Andere particulier
8 jaren geleden

De aannemer heeft mij, ten gevolge de fout bij controle, en op aandringen mij de premie van Eandis zelf betaald. Ik zal hem dan ook niet in gebreken stellen omdat ik ook vrees dat de kosten t.o.v. de baten mimimaal voor mij  zullen zijn. Bij controle vooraf heeft de installateur verschillende gaten geboord en ook de spouw(6,5 cm dik) met camera  op zuiverheid gecontroleerd. In zijn offerte stond echter vermeld dat de betaling moest geschieden op het einde van de werken. Ook al  had ik het volste vertrouwen in deze aannemer toch had ik met deze clausule  beter moeten weten. Ik zal dan ook in het vervolg in offertes laten vermelden dat ik de betaling pas zal uitvoeren na ontvangst van het attest. Dit is dan een kwestie van wederzijds vertrouwen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Dakisolatie plaatsen? 7 fouten die je absoluut moet vermijden

Deze zeven fouten moet je absoluut vermijden bij het plaatsen van dakisolatie.

Lees meer

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Je zolder isoleren? Dit stappenplan is een garantie op succes

Ga jij je huis energiezuinig renoveren? Dan is je zolder de perfecte plaats om te beginnen. Met dit stappenplan isoleer je je zolder in vijf stappen.

Lees meer

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Offerte voor isolatie aanvragen? Zo ga je te werk

Ontdek alles over een offerte voor isolatie: de prijs, premies, aandachtspunten en tips om offertes te vergelijken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag