Na isolatie spouw. Zijgevel heeft geen spouw.

4

Na isolatie spouw. Zijgevel heeft geen spouw.

Bart DL
Bart DL
#Isolatie · 8 jaren geleden

Hoi allemaal,

Ik heb zonet iemand over de vloer gehad in het kader van een offerte over spouwmuurisolatie. Nu blijkt de zijgevel van mijn woning (HOB) geen spouw te hebben.

Volgens de man hier aanwezig (duidelijk een verkoperstype) gaat het me hoe dan ook geld besparen, maar als je slechts een derde van de muuroppervlakte (enkel voor- en achteraan) gaat doen, is het dan wel rendabel? Is het de moeite waard?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Bart

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3477 Andere particulier
8 jaren geleden

Is de zijmuur een buitenmuur of hebben buren er tegenaan gebouwd ?

Indien er buren zijn moet er niet geisoleerd worden want die muur is energieneutraal dank zij de verwarming van de buren.

Als het een blote buitenmuur is zou je kunnen isoleren aan de buitenkant doch je zal dit wel moeten verwijderen op uw kosten  als de buren willen bouwen.

Wat is je huidige energiefactuur?  Firma s overdrijven savings serieus...  Je bespaart soms meer dan je totale verwarmingsfactuur.  

Doe eerst de belangrijkere werken:  dakisolatie, nieuwe ramen (indien grote glaspartijen,  vloeren isolern (duur) ...)  indien je verwarmingskost te hoog is.  Meestal is er vrij weinig buitenmuur.  

Zo zit ik in een grote alles-gelijkvloerswoning van midden jarn 70 na veel isolatiewerken (en D-ventilatie) zonder spouwmuurisolatie nu aan 750€ per jaar voor verwarming en warm water (zonder houtbijstoook) dus veel valt er voor mij met de huidige energieprijzen niet meer te rapen.  

0
Bart DL
Bart DL
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Het betreft inderdaad de 'derde' gevel van de woning, de buitenmuur. Raar een beetje dat de andere drie gevels (ook die waartegen de buren reeds hebben gebouwd) wel een spouw hebben, maar onze 'open' zijgevel dus niet. Vraag is vooral of ik die pakweg 1000€ niet beter in andere energiemaatregelen steek (lees:ramen), of eerder wacht tot een volledige buitengevelisolatie binnen budget valt. Aangezien de premies weldra wel zullen verdwijnen wou ik reeds een eerste stap zetten, maar als een muur van 14m diep niet te isoleren valt, en daarentegen twee muurtjes van amper 6 meter wel, vroeg ik me vooral af, of het sop de kolen wel waard is. Dakisolatie is net OK, vloeren is momenteel niet echt een optie. Wel hebben we nog een paar enkelglasramen zitten.

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Spouwmuurisolatie voor 2 van de 3 gevels heeft wel degelijk zin, maar je moet inderdaad alles in perspectief zien. Het is not done om enkelbeglaasde ramen te laten zitten, Na het isoleren ga je daar meer condens op krijgen omdat dit de koudste zones gaan worden in de woning die is geïsoleerd.

Een perfecte beglazing nu is nog altijd slechter presterend dan een niet geïsoleerde spouwmuur !
Dus die dure beglazing is niet dé reden om snel energiekost te gaan besparen, maar je haalt wel een van de slechtst geïsoleerde of isoleerbare vlakken weg en je schept een pak minder koudestraling.
Ook al is een spouwmuurisolatie nog altijd sneller terugverdiend dan het vervangen van de ramen, ook in het kader van de logische volgorde is het beter eerst het raam te vervangen en dan pas de spouw te isoleren. Zo komt het isolatiemateriaal perfect tot tegen het nieuwe raamkader.
Als je enkel het glas zou vervangen heb je dat probleem niet.

Mocht je ooit buitengevelisolatie overwegen, is het belangrijk om te kijken dat je hier geen koudebruggen zou overhouden. Mogelijks moet je de spouw toch isoleren om niet teveel contrast te krijgen tussen de ene en de andere muur. Bovendien is een buitengevelisolatie op een spouwmuur pas zinvol als de spouw gevuld is (zoniet verlies je via de spouw toch nog warmte naar de dakvoeten toe)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Muurisolatie: materialen, mogelijkheden, prijs en premies

Je energieverbruik verlagen doe je met muurisolatie. Ontdek meer over de materialen, voor- en nadelen van binnen- en buitenmuurisolatie en de prijs.

Lees meer

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Dakisolatie: hellend dak na-isoleren langs binnen

Tot maar liefst een derde van de warmte in je woning gaat verloren via je dak. Het loont dus zeker de moeite om te investeren in (extra) dakisolatie.

Lees meer

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, materialen en prijs

Dakisolatie is de oplossing als je je ecologische voetafdruk wil verkleinen, je energiekosten wil verlagen of je woning comfortabeler wil maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag