4

Binnenmuur isolatie

Michael112
Michael112
#Isolatie · 8 jaren geleden

Bij onze verbouwing hebben we ervoor gekozen om langs binnen te gaan isoleren, lijkt ons wat het interessantste daar we in de winter minder warmte verlies leiden, dat het in de zomer iets warmer zal zijn binnen weten we ook. Mijn vrouw komt van warmere landen en ikzelf heb er ook een 10tal jaren gewoond dus kunnen we daar wel tegen en nemen de bluts met de buil, trouwens is het over het algemeen frisser dan warm in Belgie, alle voor ons toch.

Ik heb daarover het een en het ander gelezen, onder ander ook dat men vooral moet opletten met koude bruggen, momenteel is ons beton gegoten, straks komt daar een laag vloer isolatie op van 12Cm (2x6cm).

Vloer verwarming gaan we niet installeren, we vinden een design radiator toch iets leuker en snelle verwarmen dan vloerisolatie.

Mijn vragen zijn echter, als we gebruik maken van isolatieplaten met gyproc waar al een dampscherm in verwerkt zit, hoe kunnen we bvb de radiator aan de muur bevestigen, tuurlijk kan er een geraamte gemaakt worden, maar zal dit niet voor een koude brug zorgen?

Ik lees ook dat de isolatie goed moet aansluiten, in onze situatie op de vloer komen de 2 platen van 6cm op elkaar, vervolgens alle leidingen, en dan nog eens een 9cm chappe en dan de tegels.

hoe gaan we best te werkt, een vriend van mij zei dat we best eerst afwerken tot de tegels en dan een profiel op de tegels en zo onze muren afwerken met de isolatieplaten.

Is deze manier van werken correct of zijn we beter om vanop het beton al onze isolatieplaten van de tegen de muren te plaatsen en daartegen de vloerisolatie en zo verder opbouwen tot aan de tegels?

Alvast bedankt.

Alle reacties

0
Erwin PIR
Erwin PIR
6 33 Verbouwer
8 jaren geleden
Koudebruggen zijn hier een moeilijk punt, dus kan je best kiezen voor een zogenaamd 'capillair actief' systeem, waarvan er volgens mij maar 1 echt goed systeem in België op de markt is. Spijtig genoeg kan je die producten als doe-het-zelver niet kopen. Dat is ook wel begrijpelijk omdat je bij de plaatsing alle regels moet kennen en respecteren. Erwin 0475/791542
0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
8 jaren geleden

Gewoon logisch redeneren,  een koude brug is alles wat niet geïsoleerd is dus als u chape op de vloer laat doorlopen tot tegen de buiten ( 1 meter binnenmuur) is dit een koude brug. Dus is het raadzaam de isolatie eerst vloer, wanden en plafonds Te isoleren NAADLOOS. Dan afwerken met chape en pleister.  Wat betreft de radiatoren hiervoor zijn er totaal geen problemen een vakman komt dit regelmatig tegen en lost dit op. 4 jaar geleden een radiator van type 33 2800 op 450 gemonteerd op gyproc met 8 cm pir geplaatst en deze hangt nog perfect.  Maar even belangrijk is uw ventilatie. Zonder ventilatie gaat het niet en zal de kans op schimmels en stank groot zijn, heeft u geen budget voor de ventilatie plaats dan reeds de buizen dit word voor u berekend

Een binnen muur die tegen een buitenmuur komt is een koude brug tot 1 meter dus denk er aan dit ook te isoleren

Op internet youtube, isover, rockwool en zv en wtcb is veel info te vinden

Succes

Guido Alaerts

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Binnenmuurisolatie heeft zo zijn nadelen en zou ik vermijden tenzij het echt niet anders kan. Niet alleen in de zomer heeft dit nadelen (sneller opgewarmd), ook in de winter heeft dit zo zijn risico's.

Een aannemer die een opleiding heeft gevolgd voor binnenisolatie alsook geslaagd is voor het examen heeft een attest waardoor de (ver)bouwer aanspraak kan maken op een premie van 15 EUR/m². Maar nogmaals,, uit 35 jaar ervaring kan ik enkel zeggen dat binnenisolatie een noodoplossing is waar buitenisolatie of spouwisolatie niet mogelijk is. Je moet op vele details letten.

In functie van het gekozen materiaal of opbouw kom je ook makkelijker in de gevarenzone voor condensatie achter de isolatie. Als je een ventilatiesysteem plaatst heb alvast minder risico op condensatie en schimmel, maar je blijft met warmteverliezen zitten aan koudebruggen, enz ...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Je verwarmingskosten met 30 procent verlagen? Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag