5

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5444 Andere professioneel
8 jaren geleden

Kan ik een ipe 140 plaatsen van 3 meter als ik een stuk draagmuur verwijder van 2.80 meter.

Welke poutrel geschikt is moet worden berekend, rekening houdend met de lasten die hierop zullen steunen. Het woord "draagmuur" zegt in dat verband niets.

Maar sowieso lijkt mij die 10 cm opleg aan weerskanten al veel te weinig.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Inderdaad wat te weinig info. Wat moet die muur nog dragen, wat is de dikte van de muur?

Uitgaande van de balk IPE140 heeft deze een breedte van 73mm. Dit wijst naar een half-steense muur (9 à 10cm dikte). Dat is zeker geen draagmuur in de echte betekenis. Vermoedelijk is de muur opgetrokken tot en met de eerste verdieping. Op die muur rusten normaal geen (houten) balken of betonnen vloerplaten.

In die veronderstelling is het gewicht van een bovenstaande muur van 5,00m (L) x 3,00m(H) ongeveer 2000 kg. Uitgaande van een gelijkmatig verdeelde last is de draagkracht van een IPE 140 (L=3.00m) 2400kg.

Een IPE 180 (91mm breedte) heeft een draagvermogen van 4600kg en zal ook beter de bovenliggende muur dragen. Het totaal gewicht van de balk  is +-60kg wat ook nog gemakkelijk is te plaatsen. De draagvlakken (10cm aan weerszijden) zijn inderdaad te klein. Minimaal zou ik toch 25cm nemen. Verzorg ook het onderliggende draagvlak (stenen muur). Een betonnen strook (slof) of betonblokken is wel aangewezen.

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
8 jaren geleden

Sorry Hugo, maar dit is heel gevaarlijk wat jij doet.  Eerst zeg je dat je te weinig info hebt, maar toch waag je je aan een berekening, uitgaande van een reeks veronderstellingen.  Als Patrick dit als correct aanziet, het zo uitvoert en het loopt mis ...

Zoiets moet je eerst ter plaatse gaan bekijken of tenminste een plan van hebben om een berekening te maken die gestoeld is op exacte gegevens.

www.arcopolo.com

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Hetgeen ik beschrijf is een heel specifieke situatie. Het is vanzelfsprekend dat indien de werkelijkheid daar niet in past het advies ook niet bruikbaar is. In het geheel geen informatie geven is soms ook niet goed.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag