4

Zonnepanelen en energie opslaan zonder baterij

snake
snake
#Hernieuwbare energie · 8 jaren geleden

Ik overweeg om een zonnepaneel installatie te plaatsen,echter niet voor traditioneel gebruik en dus niet

Zonnepaneel > electriciteit > gebruik > overshot naar net

Ik zou graag onderstaande doen omdat het voor mij een stuk logisher is

zonnepaneel > electriciteit > elecktrishe boiler > radiatoren

maw de electriciteid geproduceerd door de zonne panelen warmt het water in een boiler op (tot hier is het vrij standaert) echter zou de boiler in verbinding staan met de cv ketel dus ipv warmwater voor de douche zou het warmwater gebruikt worden om te circuleren in het cv circuit.op die manier kan je cv boiler opgewarmt worden + zou de ketel minder rap aanslaan en zou althans een gedeelte v de electriciteit thermish worden opgeslagen (energie word vrij goed bewaard in een boiler tot 6 uur na uitshakeling brander heeft het water dikwils nog warm).

Echter heb ik nog nooit gehoord v dergelijke installatie....Kan zo iets van uit de wetgeving uit...ik ben vast niet de eerste die hier aan denkt wat zouden eventueele nadelen kunnen zijn?

Alle reacties

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
8 jaren geleden

Het eerste waar ik aan in denk is dat je in de zomer dit schema zal krijgen :

zonnepaneel > electriciteit > elecktrishe boiler > radiatoren > overschot naar net

Eigenlijk probeer je hier het resultaat te krijgen van een zonneboiler, aleen maak je warm water aan via een elektrische weerstand. 
Nadeel lijkt mij in de zomer een overschot van warm water en in de winter een mogelijks tekort, dan zal je CV ketel overnemen.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
8 jaren geleden

Als je warm water wil maken met de zon dan ben je beter en goedkoper af met een zonnecollector.  Ook hier zal je in de winter moeten bijstoken wegens geen of te weinig zon.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
8 jaren geleden

Om energie op te slaan voor later gebruik, zal je een groot recipiënt nodig hebben en een erg dikke isolatie, of je met Zonneboiler werkt of met PV panelen.

Ik bedoel verscheidene m³.

Ik was van plan om een kelderruimte te gebruiken met 20cm PUR isolatie, maar ben er van afgestapt omdat het vermogen te weinig was en de verliezen nog te groot.

Immers het hete water van de zomer op te slaan tot de koudere periodes (maanden) is het enige wat zin heeft.

Wat ik heb gedaan is 10m² zonneboiler met een opslagvat van 800 liter aangesloten aan mijn buffervat van de warmtepomp. De warmte van de zonnige dag wordt 's avonds gevoed naar de vloerverwarming. Zo is boilervat 's morgens laag in temperatuur en staat zo klaar om de eerste stralen van het winterzonnetje op te slaan.

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Premie voor een warmtepomp of warmtepompboiler: bedrag en voorwaarden

Premie voor een warmtepomp of warmtepompboiler: bedrag en voorwaarden

Wie investeert in een warmtepomp of warmtepompboiler kan een premie aanvragen. Ontdek het bedrag en de voorwaarden om in aanmerking te komen.

Lees meer

Wat kost een zonnepaneel met stekker en hoe snel verdien je het terug?

Wat kost een zonnepaneel met stekker en hoe snel verdien je het terug?

Sinds 17 april mag je een zonnepaneel met stekker in je stopcontact steken. Hoeveel kosten plug&play zonnepanelen en hoe snel verdien je ze terug?

Lees meer

Elektrische wagen als thuisbatterij: hoe werkt het?

Elektrische wagen als thuisbatterij: hoe werkt het?

Kan je je elektrische wagen gebruiken als thuisbatterij? Hoeveel kan je ermee besparen en vanaf wanneer is het mogelijk?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag