Ik kan eerlijk gezegd niet goed volgen hoor!
Als ik het goed begrijp heb je op de zolder een ventilatieunit met warmterecuperatie staan, een ventilatiesysteem type D dus of balansventilatie. Bij dit systeem wordt op bepaalde plaatsen in de woning verse lucht toegevoerd vanuit die unit die de verse lucht op zijn beurt van buiten betrekt. Op andere plaatsen in de woning wordt er gebruikte warme lucht afgezogen die ook passeert langs die unit om dan te worden naar buiten gestuwd. Binnenkomende en uitgaande lucht kruisen elkaar in de unit waar een warmtewisselaar de temperatuur van de warme vertrekkende lucht overdraagt aan de binnenkomende koude lucht. Dit gebeurt vooral in de winter om dan het warmteverlies te beperken, in de zomer wanneer het buiten warmer is dan dat het binnen gewenst is, dan gebeurt die warmtewisseling uiteraard niet, dan wordt in de unit een bijpass ingeschakeld, de warmtewisselaar wordt dan overbrugd zodat de warme vertrekkende binnenlucht de binnenkomende verse lucht niet extra kan opwarmen.
Je spreekt altijd van een vermogen van 210 Watt alsof het een warmteafgevend vermogen is, dat klopt niet, een ventilatietoestel is geen verwarmingstoestel ! Dat geeft geen extra warmte, dat verminderd enkel in de winter het warmteverlies.
Ik vermoed dan dat de zolder niet geisoleerd is en het daar dan uiteraard zeer warm kan worden in de zomer. Je zegt dat er geen enkele ventilatieopening naar buiten toe is, dus dan wil dat zeggen dat je alle verse lucht aanzuigt op de zolder ipv buiten en dan je bovendien de gebruikte lucht ook nog eens op de zolder uitblaast. Dat is natuurlijk totaal fout, het is niet die ventilatieunit die extra warmte geeft, het is de zon die zoals in een serre de lucht van de ongeisoleerde zolder opwarmt (zoals in een serre) en vervolgens trek je die opgewarmde lucht naar binnen.
Dit is zo fout dat ik me afvraag of uw uitleg wel klopt of dat ik het misschien verkeerd begrepen heb.
In ieder geval indien je de zolder wilt gaan gebruiken als bijkomende woonoppervlakte dan moet je eerst en vooral daar het dak isoleren en niet de zoldervloer. En dan moet die ruimte mee opgenomen worden in het ventilatiesysteem en dat is een kwestie van het systeem van aan- en afvoerbuizen een beetje aan te passen of uit te breiden.
En bovenal: De verse lucht moet buiten worden aangezogen om dan via die unit binnen te worden verdeeld. Zo ook moet de gebruikte lucht vanuit andere binnenruimte's ook weer via die unit naar buiten worden uitgeblazen.