Vochtigheidsgraad loopt enorm op

2

Vochtigheidsgraad loopt enorm op

Kdm85
Kdm85
#Muren · 8 jaren geleden

We deden in ons aangekochte huis een totaalrenovatie.

We wouden onze badkamer en onze slaapkamer in elkaar laten lopen, hier is dus geen afscheiding voorzien.

Sinds enkele maanden hebben ik en mijn vrouw echter een drukkend gevoel op onze luchtwegen. Talrijke doktersbezoeken later wisten wij nog steeds niet vanwaar deze problemen kwamen, er werd niets gevonden.

Ik kocht mij een vochtigheidsmeter en moest vaststellen dat deze snachts enorm oploopt tot ongeveer 75%. Overdag verluchten we de kamer en dan komt deze stabiel tot 45 a 50%.

We vermoeden dus dat het iets kan te maken hebben met de luchtvochtigheid die snachts enorm oploopt.

We zijn van plan om een ventilatie te plaatsen in de badkamer zodat deze altijd verlucht wordt. Ook zouden we een deur plaatsen tussen onze badkamer en slaapkamer.

Zijn er mensen die andere ideeën hebben?

Met vriendelijke groeten.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
8 jaren geleden

Mijn voorlopig idee zolang er niet meer informatie is:

Je spreekt van een totalrenovatie van een bestaande woning, ik vermoed dat de woning dan nu veel luchtdichter is gemaakt dan ze vroeger was. Ik vermoed ook dat je (nog) geen ventilatiesysteem hebt geinstalleerd en dat je zelfs geen raamroosters hebt voorzien of ze wellicht gedurende de nacht gesloten houdt. Vermits je zegt dat je overdag verlucht zul je dat wellicht 's nachts niet doen.

Deze werkwijze van verluchten is helemaal verkeerd. Overdag is er niemand in de kamer, er is geen CO2 productie en er is geen vochtproduktie. Die twee zijn er wel 's nachts, het is dus vooral dan dat ventilatie of verluchting van belang is.

Het feit dat er geen deur is tussen badkamer en slaapkamer is op zich geen probleem maar de badkamer moet wel constant verlucht worden (dag en nacht !). Sowieso, al zou je een deur plaatsen tussen de badkamer en de slaapkamer, er moet een luchtdoorgang onder of door de deur zijn, meestal houdt men een spleet van 1,5 cm onder de deur. De lucht die door de badkamerafvoer wordt weggetrokken moet in dit geval in dezelfde mate binnengetrokken worden vanuit de slaapkamer.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spuitkurk: voor wie zijn gevel stijlvol wil isoleren én renoveren

Spuitkurk: voor wie zijn gevel stijlvol wil isoleren én renoveren

Op zoek naar een duurzame manier om je gevel te renoveren of te isoleren? Ontdek de voordelen en prijs van spuitkurk.

Lees meer

Je gevel kaleien? Voordelen, prijs en stappenplan voor een rustiek resultaat

Je gevel kaleien? Voordelen, prijs en stappenplan voor een rustiek resultaat

Je gevel kaleien? Ontdek de voordelen, prijs en handige tips om zelf je gevel een rustieke en authentieke uitstraling te geven.

Lees meer

Heb jij vocht in huis? Dit zijn de oorzaken en oplossingen

Heb jij vocht in huis? Dit zijn de oorzaken en oplossingen

Heb je vochtplekken, schimmel of condens? Ontdek hier hoe je vocht in huis herkent, oplost en voorkomt, zodat jij en je woning gezond blijven.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag