3

Werfaansluiting appartementen

ClintQ
ClintQ
#Elektriciteit · 8 jaren geleden

Voor mijn eindwerk moet ik nog de werfaansluiting bespreken van de werf (bouwen van appartementen) waar ik mijn stage deed. Dit is nu wel een onderdeel waar ik vrij weinig vanaf weet. In bijlage zie je een foto van de werfkast, maar deze staat zo'n 50m van de we werf, in een document las ik het volgende: "De werfaansluiting voor elektriciteit kan gebeuren op de ...straat. Er is hierover een akkoord met 'aannemer naastgelegen werf' zodat de kabel over het aanpalende terrein kan verlopen tot een werfkast aan het uitende van de parking. De kabel wordt in een wachtbuis geplaatst." 

Op de werf zelf staan dan nog een 4-tal kleine kastjes (zie 2e foto). Hoe zit dit dan precies in elkaar? en hoe kan ik weten welke vermogens en dergelijke hierop zitten?

Alvast bedankt!

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/40287/img3403.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7fdd1e5c3632ca166687ffe3d8bd51f7https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/40287/werfkast-werf.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=258c0d910af80d9e3c17b389f1023f9a

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Dit lijkt mij onmogelijk voor ons om te weten hoe dit in elkaar zit, tenzij je dat terplekke gaat controleren. 

De (hoofd)werfkast heeft een bepaalde maximum aansluitwaarde in A of kVA, bepaald door de grootste verbruiker, wat normaliter de torenkraan is. Die kleinere werfkasten zijn dan via een stekkers en verlengkabels aan de deze hoofdwerfkast aangesloten. Dit is echter geen absolute regel. Kan mij voorstellen dat op grotere werven meerdere netaansluitingen voorkomen. 

Maximum aansluitwaarde kan te weten komen door het kenplaatje van de zekeringautomaat in de kWh-teller te checken. In de kleinere kasten zit normaal een hoofdautomaat, waarvan je de gegevens uiteraard ook kan aflezen. 

0
K16
K16
51 313 Andere professioneel
8 jaren geleden

Voor mijn eindwerk moet ik nog de werfaansluiting bespreken van de werf (bouwen van appartementen) waar ik mijn stage deed. Dit is nu wel een onderdeel waar ik vrij weinig vanaf weet. In bijlage zie je een foto van de werfkast, maar deze staat zo'n 50m van de we werf, in een document las ik het volgende: "De werfaansluiting voor elektriciteit kan gebeuren op de ...straat. Er is hierover een akkoord met 'aannemer naastgelegen werf' zodat de kabel over het aanpalende terrein kan verlopen tot een werfkast aan het uitende van de parking. De kabel wordt in een wachtbuis geplaatst." 

Op de werf zelf staan dan nog een 4-tal kleine kastjes (zie 2e foto). Hoe zit dit dan precies in elkaar? en hoe kan ik weten welke vermogens en dergelijke hierop zitten?

Alvast bedankt!

Raad van rode ridder opvolgen en vermogen hoofdautomaat bepalen door terplaatse te gaan zien.

Verder kunt ge de vermogens van de vast geplaatste machines (bouwkraan,betonmolens zaagmachines en dergelijke gaan bekijken terplaatse.

Zo krijgt ge al een duidelijker beeld van de werfinstallatie

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Wat doe je bij een stroompanne: dit stappenplan helpt je verder

Hoe ontstaan stroompannes en wat moet je doen als er een stroompanne is? Volg ons handige stappenplan.

Lees meer

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Digitale meter voor iedereen tegen 2029: meer over de werking en besparingsmogelijkheden

Ontdek hoe een digitale meter werkt, hoe hij inzicht geeft in je verbruik en hoe je je digitale meter slim kan maken om energie te besparen.

Lees meer

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag