Dak isoleren met bestaand vlasvezel 'onderdak'

3

Dak isoleren met bestaand vlasvezel 'onderdak'

jefds
jefds
#Isolatie · 8 jaren geleden

We zijn volop bezig met de renovatie van onze HOB woning uit 1962.

Uiteraard zouden we graag het dak isoleren en hebben we reeds een aantal aannemers voor isolatie op bezoek gehad. Jammer genoeg spreken ze elkaar tegen waardoor het moeilijk is om een correcte beslissing te nemen. Hopelijk kunnen jullie ons goed advies geven.

Ons dak heeft 3 schuine zijden en op de kepers zijn een soort vezelplaten bevestigd. Een kennis (dakwerker) wist me te vertellen dat dit vlasvezelplaten zijn. Het is geen modern onderdak, maar het dak is reeds luchtdicht (platen liggen tussen pannen en kepers). Hij zegt ook dat het dak nog in prima staat is en dat de pannen nog niet direct vervangen moeten worden.

Hier een link naar enkele foto's ter verduidelijking: https://photos.app.goo.gl/Hy68JrMGYEu9nju23

Indien mogelijk zouden we, gezien de kostprijs van een nieuw dak (onderdak + nieuwe pannen), eerst de zolder langs binnen isoleren en later het dak langs buiten vernieuwen. 

Volgende oplossingen hebben verschillende aannemers voorgesteld:

1) langs binnen op de kepers harde isolatieplaten bevestigen en aanvullen met glaswol tot gewenste isolatievermogen, afwerken met dapscherm aan binnenzijde

Voordeel volgens aannemer: de harde platen met folie zijn goed bestand tegen vocht, er blijft een luchtspleet van dikte kepers tussen de vezelplaten en de isolatie platen waardoor de houten constructie terug kan opdrogen in geval van een lek. 

Nadeel volgens andere aannemer: gevaar op condensvorming op de harde isolatieplaten

2) Tussen de kepers en gordingen meerdere lagen glaswol aanbrengen en afwerken met een dampscherm aan binnenzijde.

Voordeel: er is genoeg ruimte beschikbaar om meer isolatie aan te brengen. Meerdere overlappende lagen zorgen ervoor dat alle kieren en spleten goed opgevuld worden.

Nadeel: volgens een andere aannemer zou glasvezel niet mogen omdat er geen echt onderdak aanwezig is? 

3) Iemand anders raadde aan om voorlopig langs binnen de kepers en vezelplaten met een folie (dampscherm?) af te dichten, dan isolatie aanbrengen en afwerken met dampscherm.

Het lijkt me gevaarlijk om het houtwerk in te pakken met een folie? 

Wat raden jullie in onze situatie aan? 

In hoeverre kunnen we de vlasvezel platen als een onderdak beschouwen?

Moeten we schrik hebben voor natte isolatie?

Alle reacties

0
Isolatie Verhoeven Kampenhout
31 130 Andere professioneel
8 jaren geleden

Beste

We maken het dagelijks mee dat de voorstellen die aannemers doen om een dak te isoleren zeer ver uit mekaar liggen qua techniek. Het is aan de aannemer om een technische uitleg daarover te geven die kan gestaafd worden aan ervaring, logica en referenties.

Eerst over uw onderdak : als dat zoals ik kan merken in goede staat is (fotomateriaal is hierin duidelijk) is het zonde om dat te moeten afbreken. Niet relevant momenteel om te doen, dat kan nog tientallen jaren meegaan. Op voorwaarde dat je correct isoleert natuurlijk, want als het straks fout loopt en er treed condensatie op in de dakstructuur dan gaan deze vezelplaten beginnen doorhangen.

Optie 1 : deze optie is totaal niet correct. Een isolatie moet aan de binnenzijde dampdicht zijn en aan de buitenzijde dampopen. Het voorstel dat hier gedaan wordt is een isolatieplaatser onwaardig. Dampdichte harde isolatieplaten achter een laag glaswol steken en daar nog eens een folie over trekken is not done.
Er is in het verleden al genoeg bewezen dat er isolatie moet zitten tot tegen het onderdak. Het WTCB heeft daarover een artikel geschreven en in dit forum is er al meer dan één klant geweest die condensproblemen heeft na de plaatsing van een isolatiesysteem waar er nog ruimte tussen de isolatie en het onderdak was. Jammer dat we dit in deze tijd nog steeds moeten horen dat aannemers daartegen zondigen. Als isolatieplaatsers met 35 jaar ervaring kan ik gerust tegen wat concurrentie, maar ik maak me vooral boos om foute voorstellen die klanten krijgen. Isolatie is niets nieuws, dat moet nu intussen toch al gekend zijn denk ik dan, maar ik wordt nog elke dag geconfronteerd met dit probleem. 

Optie 2 : dit is een goeie oplossing mits correct uitgevoerd, opnieuw isolatie tot tegen het onderdak is vereist. Wij gebruiken deze oplossing vooral voor leefzolders gezien dit ook akoestisch beter presteert.

Optie 3 : ook not done. Een dak inpakken met folies als bescherming tegen vocht klopt niet, het vocht is dan al 'binnen' en zal zijn weg zoeken naar het houtwerk. Isoleren wil zeggen dat je een droge stilstaande luchtlaag maakt achter een dampschermfolie. Die dampschermfolie zorgt ervoor dat het vocht van de binnenkant (in de woning) niet in de isolatie kan trekken en daar gaan condenseren. Want hoe dieper in de isolatie naar buiten toe, hoe kouder het daar wordt natuurlijk. 

Optie 4 : de omgekeerde situatie van optie 1 : glaswol tussen de kepers en daarop harde isolatieplaten, een relatief snel en goedkoper systeem dan optie 2, vooral gebruikt voor stockagezolders

Ik stel voor dat u prijs vraagt bij firma's die optie 2 en 4 adviseren te gebruiken, de anderen zijn technisch niet juist bezig en uw isolatie zou inderdaad nat kunnen worden, maar ook uw dak.

Vervolgens is het nog zaak om kwalitatief te werken, want slechte materialen zijn er niet, wel slechte coombinaties of slechte plaatsingen.

Kijk zeker eens naar volgende vragen en antwoorden, u bent niet alleen. U bent er anderzijds nog wel op tijd bij, u kan nog kiezen voor een goeie oplossing voor het te laat is. 

http://forum.livios.be/nl/ruwbouw/na-isolatie/vocht-problemen-in-muren-na-isolatie-aangebracht-aan-de-onderkant-van-de-kepers-alles-kwijt?page=1#message-1

http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/extra/gratis-diensten/vraag-en-antwoord/vraag/32181/ruimte-achter-isolatieplaten-en-onderdak-niet-opgevuld-hoe-los-ik-dit-op/

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
8 jaren geleden

optie 1) is niet technisch verantwoord: nooit harde isolatieplaat en eronder glaswol. Het dampopenste isolatiemateriaal moet aan de buitenkant. en trouwens op uw foto's te zien is dit onderdak niet uit eternit en in heel goede staat... trouwens zelfs met zijn voorstel zie je nog niet als er lekken optreden en wordt de plaat nog nat en die is ook niet vochtbestenedig... (daarom is bij nieuwbouw nu speciale folie als onderdak)
2) goeie optie en glaswol voldoet prima (evenals andere natuurlijke isolatiematerialen: cellulosevlokken, houtwolplaten, hennepdekens).
Meerdere laen: zowel tussen je kepers als gordingen isoleren (7,5cm + 17,5cm = 25cm helemaal opvullen)
Wel aan binnenkant van zolder afwerken met dampscherm (liefst variabel, zogenaamd intelligent dampscherm). en dat dampscherm helemaal aftapen aan de naden over de nietjes heen en aftapen aan de randen langs onder en opzij...
3) wordt nooit gedaan: je krijgt dit bovenste zogenaamde luchtscherm nooit goed dicht... Trouwens je isolatie moet zonder luchtlaagje helemaal tegen het bestaande onderdak aangebracht dat op zich als luchtscherm fungeert 
extra optie 4) omgekeerde van 1): onder de (zachte) glaswolisolatie kunnen ook een laag harde (synthetische) islatieplaten bevestigd. Ook deze moet je aan de warme kant van je zolder afwerken met een dampscherm.

MERK OP BINNENAFWERKING wordt onder het dampscherm aangeschroefd op het lattenwerk niet genageld! Want nagels "doorboren" het dampscherm, een schroef (= vijs) niet...

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag