Condensatieketel versus lagetemperatuurketel en op gas of op stookolie?
ik merk een enorm prijsverschil tussen een condensatieketel op aardgas in vergelijking met één op stookolie. (ik vergelijk uiteraard hetzelfde vermogen). Heeft er iemand een idee hoe dat komt?
Omdat ik een bestaande stookolietank heb en geen stadsgas hier, en gezien de grote prijs voor een condenserende stookolieketel, zou ik kiezen voor een lagetemperatuurstookolieketel. Moet ik dan mijn radiatoren gaan vervangen? Mag ik de afvoergassen rechtstreeks in de schouw lozen of is intubatie nodig?
Is de temperatuur van een lagetemperatuurketel instelbaar, of ligt die vast? Stuurt de kamerthermostaat meestal de brander of de pomp? Terzijde: mijn huidige ketel (maar die is ondertussen 15 jaar oud, daarom overweeg ik vervanging) heb ik zelf omgebouwd, zodanig dat de thermostaat de brander stuurt ipv de pomp. Oorspronkelijk behield de ketel zijn vaste (instelbare) keteltemperatuur van bv. 60 °, ook al was het overdag voldoende warm (houtkachel + zuidgeoriënteerde veranda) en dat is niet interessant, een ketel die regelmatig aanslaat, ook al is er geen warmtevraag. Vandaar mijn vraag.