Condensatieketel versus lagetemperatuurketel en op gas of op stookolie?

4

Condensatieketel versus lagetemperatuurketel en op gas of op stookolie?

leovane
leovane
#Verwarming & koeling · 8 jaren geleden

ik merk een enorm prijsverschil tussen een condensatieketel op aardgas in vergelijking met één op stookolie. (ik vergelijk uiteraard hetzelfde vermogen). Heeft er iemand een idee hoe dat komt?

Omdat ik een bestaande stookolietank heb en geen stadsgas hier, en gezien de grote prijs voor een condenserende stookolieketel, zou ik kiezen voor een lagetemperatuurstookolieketel. Moet ik dan mijn radiatoren gaan vervangen? Mag ik de afvoergassen rechtstreeks in de schouw lozen of is intubatie nodig?

Is de temperatuur van een lagetemperatuurketel instelbaar, of ligt die vast? Stuurt de kamerthermostaat meestal de brander of de pomp? Terzijde: mijn huidige ketel (maar die is ondertussen 15 jaar oud, daarom overweeg ik vervanging) heb ik zelf omgebouwd, zodanig dat de thermostaat de brander stuurt ipv de pomp. Oorspronkelijk behield de ketel zijn vaste (instelbare) keteltemperatuur van bv. 60 °, ook al was het overdag voldoende warm (houtkachel + zuidgeoriënteerde veranda) en dat is niet interessant, een ketel die regelmatig aanslaat, ook al is er geen warmtevraag. Vandaar mijn vraag.

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1631 Andere professioneel
8 jaren geleden

Waarom overweeg je niet om een condenserende gasketel op propaangas te installeren  met een buitenvoeler en een aangepaste thermostaat binnen gaat deze warmte produceren aan de hand van de buitentemperatuur zodat je verbruik aangepast wordt aan je warmtebehoefte . Indien je radiatoren zo oud zijn als je bestaande ketel ,15 jaar zie ik geen reden om deze te vervangen , je zou ze kunnen vervangen indien ze echt oud zijn en echt heet moeten zijn om warmte af te geven.   

0
leovane
leovane
0 9 Verbouwer
8 jaren geleden

dat is inderdaad een optie, waar ik ook aan dacht, maar de energie en de kosten van de omschakeling wegen niet op tegen de voordelen (vind ik) omdat

1) mijn mazouttank vanbinnen en vanbuiten is behandeld enkele jaren geleden en dus nog dik OK
2) ik die mazouttank dan moet afvoeren
3) ik een gastank moet kopen/huren/installeren een eind van het huis
4) ik slechts zo'n 600 à 800 liter mazout per jaar verbruik ook al zit ik hier op 1000 m hoogte (ik heb mijn huis degelijk geïsoleerd met de verbouwing, de cv zorgt enkel voor een basistemperatuur en  houtkachel zorgt voor comforttemperatuur)

In die context is de meest simpele oplossing bij mazout blijven, maar wel een nieuwe lagetemperatuurketel te installeren. Ik reken daarvoor op 2000 EUR (Saint Roch Ultra PF35 + brander).

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
8 jaren geleden

Als je maar 600 tot 800 liter stookolie verbruikt dan zal je de meerkost van een condenserende brander NOOIT terugverdienen.  k Zie ook niet in waarom je een brander van 15 jaar oud zou vervangen;  die hebben ook al een rendement van dik 90 %.  100% rendement bespaart je 60 tot 80l per jaar zolang je veel (gratis) hout stookt.  Dat is minder dan 50€ per jaar ...  

Mijn brander was 40 jaar oud toen m buitenvloog omdat m echt versleten was en ik ook weinig verbruikte (zo n 1.800 l stookolie zonder bijstook en nu met een condensatiegasketeltje zo n 1.500m3 gas wetende dat 1m3 gas +- evenveel energie levert als 1 l mazout). De tank werd uitgegraven en vervangen door regenputten zodat die dure kost nuttig besteed werd.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Airco of warmtepomp: wat kies je voor je comfort en energiebesparing?

Airco of warmtepomp: wat kies je voor je comfort en energiebesparing?

Airco of warmtepomp? Ontdek hoe ze werken, hun voor- en nadelen, en waarom een combinatie ideaal kan zijn voor comfort en energie-efficiëntie.

Lees meer

Je cv-ketel onderhouden in de zomer? Zo ben je volgens expert klaar voor het stookseizoen

Je cv-ketel onderhouden in de zomer? Zo ben je volgens expert klaar voor het stookseizoen

Wil je in de winter storingen aan je cv-ketel voorkomen? Ontdek waarom experts de zomer het ideale moment vinden om het onderhoud in te plannen!

Lees meer

Ruzie over de thermostaat? 1 op 4 Belgen worstelt met de ideale temperatuur in huis

Ruzie over de thermostaat? 1 op 4 Belgen worstelt met de ideale temperatuur in huis

Ruzie om de thermostaat? 1 op 4 Belgen botst over de ideale temperatuur in huis, terwijl 3 op de 10 klagen dat het te lang duurt om op te warmen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag