4

Elektrische installatie in orde brengen

mdt
mdt
#Elektriciteit · 8 jaren geleden

Hallo,

Ik zou graag een schatting hebben voor het in orde brengen van mijn elektrische installatie, ken hier zelf heel weinig van en klinkt allemaal chinees voor mij:

voor 1 en 2 heb ik al gelezen dat dit erg vaak voorkomt en dat dit slechts kleine kost is, voor 3 is het, als ik goed begrijp, een tijdrovend maar simpel werk (wat ikzelf wel nog zou kunnen uitvoeren). Maar de rest begrijp ik langs geen kanten, enige ideeën voor 4-7 (als mijn schatting van 1-3 incorrect is, alle opmerkingen zijn welkom ;) .

1 Het ééndraadsschema ontbreekt (art. 16 AREI).

2 Het situatieschema strookt niet met de werkelijkheid (MB 27/7/1981).Onvolledig

3 Inwendige bekabeling is uitgevoerd met soepele geleiders: de uiteinden zijn van gepaste samenknijpende hulzen te voorzien (of evenwaardig) (art. 251 AREI). 

4 Een aangepaste verliesstroomschakelaar ontbreekt (art. 81 AREI).Kunnen doorlopen worden door 50A ,de momenteel geplaatste kunnen maximaal 40A aan. 

5 De houder van de beveiliging is niet voorzien van aangepaste kalibreerelementen (art. 251 AREI).Kring 1' en bord veranda. 

6 Opbouwstopcontacten en/of -schakelaars zonder achterplaatje mogen niet rechtstreeks op een brandbare ondergrond bevestigd worden (art. 9, 104 AREI).

7 De aanduiding van de kringen, klemmen en of schakelapparatuur ontbreekt, is onjuist of is onvolledig (art. 16, 252 AREI)

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

4:de verliesstroomschakelaar moet vervangen worden door een type 63A/300ma 2 of 4polig (dit is uit de tekst niet op te maken) als het over de hoofdverliesstroomschakelaar gaat. Indien het over de verliesstroomschakelaar van de vochtige ruimtes gaat moet het type 63A /30ma zijn 2 of 4polig. 

5:Vervangen van de zekeringen door vaste zekeringautomaten lijkt mij het meest aangewezen. Wel even kijken of er genoeg plaats is tussen de rails,in oudere kasten geeft dit problemen. 

6:Opbouwschakelaars en stopcontacten mogen niet rechtstreeks op brandbaar materiaal geplaatst worden. Er moet een kunstof plaatje achter elke schakelaar en stopcontact geplaatst worden. Dit zit bij nieuwe exemplaren bij in de  verpakking. 

7:Elke zekering moet gelabeld worden met een letter overeenkomstig met je eendraadsschema. Een beknopte zekeringlijst met vermelding wat  elke zekering bedient gekleefd in het verdeelbord is een must. 

0
mdt
mdt
1 63 Verbouwer
8 jaren geleden

Hoi, 

Alvast bedankt voor reactie.

op hoeveel zou je de kosten schatten 2000-5000-10000 ? (meer /minder) 

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Een ruwe schatting: onder de 1500€.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is het verbruik van een warmtepomp? Bespaar met deze tips

Wat is het verbruik van een warmtepomp? Bespaar met deze tips

Welke factoren beïnvloeden het verbruik van een warmtepomp, hoe bereken je het, wat kost het en hoe kan je besparen? Wij zochten het voor je uit.

Lees meer

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag