5

Groene taxshift: enige juiste keuze?

Livios.be
Livios.be
#Hernieuwbare energie · 7 jaren geleden

Minder taksen op elektriciteit, meer op gas en stookolie. Verwarmen met warmtepomp zal - als het van de Belgische energieministers afhangt - straks beloond worden. Mensen met een stookketel moeten meer heffingen betalen. Het doel: met zijn allen sneller verwarmen op een groene en duurzame manier.

Slaan we op deze manier de enige juiste weg in? Of liggen de prioriteiten en kansen volgens jou ergens anders? We horen graag jullie mening!

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
7 jaren geleden

Dat kan inderdaad de juiste weg zijn, het hangt wel af van de interpretatie van "op een groene en duurzame manier".

Als het verwarmen met fossiele energie wordt vervangen door elektriciteit die is opgewekt door fossiele of ook bio energie dan schiet het zijn doel voorbij. 

De bevoordeling van elektriciteit zou dan enkel mogen gebeuren in het geval deze onafhankelijk van de verbranding van fossiel of plantaardig materiaal wordt opgewekt.

0
stefvdc
stefvdc
41 214 Andere professioneel
7 jaren geleden

Mijn bedenking hierbij is vooral : wat is de hoofreden ? Gaat het over energiebeheer , duurzame energie of over belastingen ? Zal er door deze taxshift minder fossiele energie verbruikt worden of meer belastingsinkomsten gegenereerd worden ?

Verwarmen met warmtepomp zal - als het van de Belgische energieministers afhangt - straks beloond worden.
Helaas zijn de meeste woningen in Vlaanderen nog niet geschikt om te verwarmen met een warmtepomp. En wat dan met de industrie, tertiaire sector. Zoals Charel ook aanhaalt moet de elektriciteit voor deze WP dan ook duurzaam worden opgewekt. Is er daar al een plan voor ?
Volgens mij eerst investeren in woningen/gebouwen met een lage warmtebehoefte zodat een WP zowel technisch als economisch rendabel wordt.
De laatste winters zaaien ze paniek met hun elektriciteit black-out , hoe zullen ze dat opvangen als iedereen massaal overschakelt naar warmtepompen ?

Neen, voor mij getuigt dit voorstel zeker niet van een doordacht energiebeleid.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
7 jaren geleden

Zolang electriciteit deels met fossiele brandstoffen opgewekt wordt zijn warmtepompen onzin:  Je hebt bijna evenveel gas nodig om 1kWh fossielgestookte elctriciteit tot bij je warmtepomp te brengen dan de dikke 3 kWh gas die je in je condensatieketel verstookt om dezelfde,hoeveelheid warmte te genereren.

Leg zonnepanelen om het percentage gasgestookte electriciteit te verlagen maar zolang er gasgestookte electriciteit is is een warmtepomp CO2 gewijs slechter wegens de hoge CO2 uitstoot om die dure dngen te produceren.

Wat niet belet dat electriciteit op dit moment overbelast is en gas idd goedkoop is.  Gas / stookolie mag wat duurder worden (en electriciteit wat goedkoper)  om mensen tot,isoleren en ventileren aan te zetten.

0
Dieter83
Dieter83
0 1 Bouwer
7 jaren geleden

Ik heb recent gebouwd en heb een warmtepomp gezet (met diepteboringen --> reële COP van 5). Deze dure investering heb ik gedaan om 3 redenenen :

1. Groene karakter op lange termijn (door zonnepanelen + op langere termijn zal ook onze elektriciteit groener worden) - Diep vanbinnen toch een groene jongen hoor (niet in stemgedrag).

2. financieel gezien is dit op korte termijn neutraal (1 kWh energie uit elektriciteit kost me ongeveer evenveel als 1 KwH energie uit gas aan de huidige prijzen), maar ik verwachtte wel dat er een genre taxshift + een prijsshift zou plaatsvinden (dit nieuws is dus positief voor mijn investering). De meerprijs van de investering zelf wordt deels gecompenseerd door E-peilpremie, korting kadastraal inkomen en de relatief korte terugverdientijd van zonnepanelen (zolang de teller blijft terugdraaien = onzekerheid).

3. comfort : beperkt onderhoud, fluisterstil + koeling in de zomer --> door grote ramen, zou het wel eens wat warmer kunnen worden binnen en met passieve koeling kan ik een paar graden winnen (tussen discomfort à 28° naar confortabel à 25°). De praktijk zal dit laatste natuurlijk moeten uitwijzen.

Laten we duidelijk zijn. Ik heb lang nagedacht over mijn keuze. Ik ben niet helemaal zeker of dit de juist was omdat ik met enkele onzekerheden zit (, kan je hier niet wat duidelijkheid op werpen) :

- hoe beweegt het prijsverschil tussen gas en elektriciteit (taxshift helpt hopelijk)? Niets is echter zeker. Een echte gok zou ik zeggen.

- Blijft de teller terugdraaien? Niet onbelangrijk, want gebruik is absoluut niet afgestemd op de zon! Ik verbruik veel meer in de winter als de zomer. Geen enkele betaalbare batterij (behalve het Elektrisch Net, die ik betaal via het aanvaardbare procumententarief) gaat seizoenen overbruggen

- heb ik de koeling wel nodig in de zomer? 

- blijft het onderhoud beperkt? toch moelijkere technologie? Wat als boring van 80m diep niet meer zou werken?

Met vriendelijke groeten

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag