Elektrische boiler s'nachts of overdag opwarmen?

2

Elektrische boiler s'nachts of overdag opwarmen?

Cissen
Cissen
#Sanitair · 7 jaren geleden

Sinds kort heb ik een elektrische boiler ( voorheen een boiler op CV aangesloten). De boiler is er eentje van 100 liter van het nieuwste type (Van Marcke). We zijn met 2 personen thuis en gebruiken niet veel warm water. Ik heb zonnepanelen en daarom sloot ik de boiler electrisch aan. Nu merk ik echter dat de boiler (uiteraard) veel electriciteit slikt. We hebben enkelvoudig dagtarief qua electriciteit en ik stap niet naar nachttarief over. De timer die ik op de boiler aansloot slaat aan om 9 uur s'morgen en slaat af om 17 uur s'avonds. Is het echter meer rendabel om de boiler s'nachts te laten opladen tussen vb 4 uur en 9 uur. Er is dan ook geen afname van water en er dient dus ook niet her-opgewarmd te worden? Als ik dan s'avonds omstreeks 18 uur wil douchen zal het water toch al niet volledig afgekoeld zijn, toch?

Bijkomend vraagje : Boiler staat in mijn kelder (lichtjes koel) maar hij is splinternieuw en dus voldoende geisoleerd vermoed ik. Is het nog nodig om een extra mantel in isolatie rondom de boiler te maken om het mogelijk energieverbruik te dempen?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5444 Andere professioneel
7 jaren geleden

Met enkelvoudig dagtarief heeft  het geen zin om de boiler met een timer te laten werken. Je kan die beter constant ingeschakeld houden. Ten opzichte van een boiler op nachttarief of een boiler die niet constant aan staat, kan een boiler die wel constant aan staat een stuk kleiner zijn.

Je kan die ketel extra isoleren maar ik denk dat het niet veel gaat opleveren. Maar goed, alle beetjes helpen.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Klus: Hoe maak je jouw leidingen winterklaar?

Klus: Hoe maak je jouw leidingen winterklaar?

Neem bij koude temperaturen het zekere voor het onzekere en bescherm je buiten- en binnenwaterleidingen tegen vorst. Dit stappenplan helpt je op weg.

Lees meer

Wat zijn collectoren voor sanitair en waarom zijn ze belangrijk?

Wat zijn collectoren voor sanitair en waarom zijn ze belangrijk?

Ontdek alles over collectoren voor sanitair: wat zijn ze, hoe werken ze en welke voordelen bieden ze voor je sanitaire installatie?

Lees meer

Je waterleiding leggen, vervangen en onderhouden: zo doe je het

Je waterleiding leggen, vervangen en onderhouden: zo doe je het

Waterleiding vervangen of nieuw leggen? Leer alles over buizen, materialen en onderhoud voor een veilige en duurzame installatie!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag