8

Isoleren oud gewapend betonnen gebouw

Mazeikes
Mazeikes
#Isolatie · 7 jaren geleden

er mag niet geïsoleerd worden a/d buitenkant door erfgoedwaarde. Binnen isoleren dampopen/gesloten. Met isolatieplaten om te bepleisteren of minerale wol +OSB + gyproc ? Buitenmuren zijn 20 cm dik.

hoe best isoleren en hoe best koudebruggen oplossen ?

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
7 jaren geleden

er moet hoe dan ook aan de warme kant een dampscherm komen en bij binnenisolatie staat dit heel kritisch (meer dampproductie door bewoning dan op een zolder).

- sommige isolatiematerialen voor binnengevel zijn reeds van zo'n dampscherm voorzien (bvb de samengestelde platen met afwerking aan ene kant en isolatieplaat aan andere kant; die hebben tussen beide lagen een dampscherm).
- sommige isolatiematerialen bufferen vocht (houtwolplaten zoals de merken Steico, Homatherm, Diffutherm, Pavatex)
- sommige isolatiematerialen nemen echt geen vocht op: EPS en XPS. Op EPS kan je trouwens prima pleiseteren of lemen.

Dus bij minerale wol + OSB wordt die isolatie tussen houtlatten aangebracht, soms een 2de laag kruiselings om de koudebruggen van het eerste latwerk te verminderen. Daarbovenop komt dan een zgn intelligent dampscherm (variabele dampopenheid winter tegenover zomer) en daartegen je OSB of Gyproc of Fermacell of multiplex. Bemerk dat Fermacell veel sterker is dan Gyproc en zeker geen OSB-onderstructuur nodig heeft evenals multiplex niet.... (bij Gyproc afwerking onder hellende daken wordt nooit OSB gebruikt, daar is het het ene of het andere)

0
Mazeikes
Mazeikes
0 30 Verbouwer
7 jaren geleden

Aan hoeveel dikte zit ik dan ? Binnenruimte vermindert sterk.

Iemand adviseerde me ook dampopen ?

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
7 jaren geleden

isoleren kost nu eenmaal ruimte... maar meestal is dit maar 1 muur per kamer die buitenmuur is.
Hoeveel???? hangt van de isolatiegraad af die je beoogt hee, hangt dus af hoeveel energie je wil besparen en met 5cm dampopen isolatie gaat dit niet veel zijn. Dampopen of dampdichte isolatie: je MOET steeds een dampscherm plaatsen aan de warme kant en dit HEEEL goed aftapen aan de overlappingen, over de nieten, en aan de vloer en plafond.
Dampopen isolatie: is zogenaamde bio-ecologische en hun isolatiecoëfficiënt is van alle ongeveer dezelfde: voor dezelfde dikte isoleert een PIR-plaat of Resolplaat dubbel zo goed. En je moet dan uiteraard een PIRplaat of Resolplaat nemen die een gipsafwerkingslaag (gyproc of fermacell) en een dampscherm heeft. 
een te bepleisteren plaat is allicht houtwol dat je bedoelt. die bufferen het vocht en bufferen de warmte (minder temperatuursfluctuaties) omdat ze veel meer massa hebben dan PIR en resol... maar gaan helaas ten koste van dubbel zoveel ruimte....
In t leven moet je compromissen sluiten en van 2 walletejes tegelijk eten gaat dus niet. Maar op een extra 15cm mag het niet komen toch voor energiebesparing en de daarmee gepaard gaande comfortverhoging???
Hoeveel is je dak geïsoleerd (R-waarde ofwel welk materiaal en dikte ervan)???? Een goede richtlijn is zelfde isolatieniveau te nemen (daarom niet t zelfde isolatieproduct, wel dezelfde R-waarde)

0
Mazeikes
Mazeikes
0 30 Verbouwer
7 jaren geleden

De ruimte is 3.9m hoog. Dak is ook in masief gewapend beton. Er zit een waterreservoir boven het dak (vlasroterij). Plafond moet wenselijk zichtbaar blijven.

0
Mazeikes
Mazeikes
0 30 Verbouwer
7 jaren geleden

Dank voor alle info.

Marc

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
7 jaren geleden

een plat dak isoleert men praktisch altijd a d buitenkant, nooit a h plafond

verondersteld dat je dat water kan aflaten, kan je zelfs dit dak isoleren zoals plat dak, alleen gaat je EPDM die je op de isolatie legt dan wel op de zijkanten tot aan de reservoirrand moeten komen, tenzij je het waterreservoir definitief leeg laat

0
Mazeikes
Mazeikes
0 30 Verbouwer
7 jaren geleden

Bedankt voor alle info 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag