Woonbonus met pandwissel
Beste,
Hierbij een specifieke vraag aangaande de woonbonus: Ik en mijn vrouw hebben een bouwgrond gekocht, authentieke akte april 2018. Wij willen onze huidige woning verkopen per april 2019.
Vraag 1: woonbonus is voor enige eigen woning: ik las dat er een tolerantie is als de eerste woning werd verkocht per 31/12 van het jaar van aankoop. Geldt dit ook wanneer er een bouwgrond wordt gekocht? Zoja, dan vallen we niet onder de tolerantie, gezien we dan voor een jaar 2 eigendommen bezitten. Verliezen we dan onze woonbonus? Voor 1 jaar, voor …?
Vraag 2: Wij zouden eventueel overschakelen naar een andere bank. Ons hypothecair krediet voor woning 1 werd aangegaan in 2013. Dit viel dus nog onze de “gunstige” woonbonusvoorwaarden. Welke implicaties voor de woonbonus hebben volgende handelingen: - veranderen van bank in 2018 - pandwissel (welke sowieso zal gebeuren) in 2019
Vraag 3: Onze huidige lening had een duurtijd van 25 jaar, nu dus nog 20 jaar. Indien we een herfinanciering aangaan, al dan niet bij een andere bank, voor looptijd 25 jaar vanaf april 2018: heeft dit fiscale implicaties? Korf…? Alvast bedankt, Met vriendelijke groeten, Ward en Anniek