Isolatie tussen HOB met buur 10cm op mijn grond (gemene muur)

4

Isolatie tussen HOB met buur 10cm op mijn grond (gemene muur)

Sprinkhaan.
Sprinkhaan.
#Isolatie · 7 jaren geleden

Bij mijn buur staat reeds een gemene muur (volgens hun plan) in snelbouw van 20cm waarvan 10cm op mijn stuk grond. Ik kan niks doen met die gemene muur waardoor ik genoodzaakt ben mijn bouw aan te passen (plaatsverlies/moet deels achteruit om de min afstand van 4m met andere buur te verwezenlijken). Om financiële redenen (verplicht bouwen) opteer ik voor houtskelet en zou er 4cm luchtspouw genomen worden met een buitenmuur van 14cm (U-waarde 0,035) in houtskelet.  Ik zit nog aan EPB-eisen anno 2013. Is dit een juiste toepassing? Mijn buurvrouw zit reeds met waterschade (vanop het dak) aan de gemene muur, ik heb schrik om daaraan aan te sluiten...

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44711/eke-maart-2018-062.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=a70dea588c915d3b5496253feb30c187

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
7 jaren geleden

Ik kan je hiermee niet verder helpen maar ik zie wel een ander probleem.

De bomen kunnen gevaarlijk worden omdat ze volledig tegen de regels der kunst zijn gesnoeid.

Bijkomend is de grondstapeling in de kroonprojectie (naast de stammen ) niet duidelijk te zien maar ik vrees dat de grond wel degelijk gestort is in de nabijheid van de stammen.

Deze twee factoren zorgen ervoor dat deze bomen verzwakken en kan leiden tot spontane takbreuk of zelfs tot spontaan neergaan.

Even wat uitleg.

De bomen zijn zwaar en diep ingesnoeid. Dit vormt een heksebezem van takken op de snoeiplaats. Deze veelheid van takken zorgt ervoor dat de kroon topzwaar wordt en kan uitbreke. Uitlichten van deze takken en een begeleidende onderhoudssnoei kan hiervoor een oplossing zijn als hiervoor budget is.

Het ophogen, stockeren van bouwmaterialen enof grond, hetvafgraven rondom de stam in de kroonprojectie heeft invloed op de water- en luchthuishouding in de bodem. Bij stockeren komt grondverdichting bovenop. Letterlijk de lucht en het water wordt uit de bodem geperst. Door de afwezigheid vn lucht en vocht in de bodem sterven de minuscule haarwortels af . En worden er geen nieuwe aangemaakt. De hech - en stabilisatiewortels zijn de volgende die afsterven. Schimmels en bacterieen tasten de verzwakte bomen aan wat tot afsterven van de boom leidt. Spontaan neergaan is reel.

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Het is vreemd dat uw buur nog gebouwen heeft volgens de aloude gewoonte: de helft van de scheimuur op ieders terein. Zelfs met de EPB-normen anno 2012 moet de scheidingsconstructie een U-waarde hebben van 1.0W/m²K. Afhankelijk van de isolatiewaarde van de snelbouwsteen (188mm) zal deze misschien nipt voldoen, maar ik vermoed dat u bijkomend zal moeten isoleren dwz isolatie tegen de scheimuur (4cm glaswol type Isover Partywall) en dan uw constructie. Praat er zeker over met uw EPB-verslaggever.

Eenmaal u aangebouwd hebt kan uw buur het eventueel nog overblijvende niet aangebouwde deel isoleren en bekleden. Dan zullen ook de vochtproblemen bij uw buur ophouden.

Hetgeen dat telt voor EPB is de datum van de bouwaanvraag/bouwvergunning. Gewoonlijk vervalt de bouwvergunning indien binnen de 2 jaar de bouwwerken niet gestart zijn. Het verwondert mij dat u nog volgens de EPB van 2013 zou mogen bouwen.

0
Sprinkhaan.
Sprinkhaan.
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Bedankt voor jou reactie.

De buurvrouw staat er reeds lang (10jaar) en toen was dat nog vergund (weliswaar mits verkavelingsvoorschrift om samen de fundering te doen maar ze stond er reeds toen ik die grond kocht).

Epb eisen kunnen meegenomen worden in mijn geval, plan goedgekeurd in 2014 (ingediend 2013) gestart in 2016 (binnen de 2 jaar) en op advies van Livios niet verder gedaan vanwege het recht op vergunningswijziging (en ook bestemmingswijziging). Ik mag hoger bouwen volgens het nieuwe RUP (mijn buurvrouw zit 83cm ONDER het maaiveld) maar ik heb idd lang gewacht omdat ik niet wist (mijn fout = Rup niet gelezen, medische overmacht) dat er NOOIT meer mocht gebouwd worden. De bedoeling was om later een nieuw plan in te dienen. Dus nu 'verder' aan het doen (ook binnen de 2 jaar) om nu nog binnen het laatste jaar de ruwbouw winddicht te zetten.

Ik bevraag mij bij mijn EPB adviseur ivm de isolatie tussen de aanbouw.

De bomen staan 20m verder (gezichtsbedrog op de foto) maar het kan verwarrend zijn omdat ik schreef 'achteruit' te moeten met de bouw maar het is eigenlijk 'vooruit' richting straat. Die bomen staan er reeds heel lang en werden ook eerder reeds gesnoeid maar nooit problemen gehad, dus ik zie daar nu ook geen graten in. Ze zijn nog steeds kerngezond. Ik geef de boodschap door aan mijn snoeier zodat hij de regels van de kunst kan toepassen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag