Gevel zonder en gevel met spouw - hoe isoleren?
Wij hebben een woonst gerenoveerd met een hoofdgebouw met spouw, en een bijgebouw met enkel een buitenmuur. Onlangs iemand van gemeente op bezoek (vriend van thermostaat) die zei dat onze aannemer mogelijks iets fout aanpakte. Hij heeft nl op het bijgebouw binnenin een spouw gecreëerd met dampscherm en isolatie met gyproc in 1 paneel. In diezelfde panelen werden stopcontacten geboord en dat geeft enorm veel tocht. Ik zou heel graag isoleren en gevel opfrissen. Had gedacht mss bijgebouw buitenaan te isoleren met hout / sidings / steenstrips. (temeer omdat op gevel een olievlek is die mss problemen geeft bij kaleien) Voor het hoofdgebouw dacht ik aan spouwmuurisolatie (al weet ik niet hoe dik te spouw en wat staat is) en kalei. Als ik echter begin te lezen over gevaar van niet ademen, het belang van goede staat gevel, etc etc, word ik enorm onzeker de juiste keuze te maken. Ik vroeg me af of architecten daarin kunnen adviseren, ook hoe het esthetisch juist te laten ogen en voorkeursisolatie muv crepi want vind ik niet mooi. Ik wil ook een carport ter vervanging van een lelijk tuinkot (met betonplaten) en wil dat het geheel klopt. Padouk, sidings, kleur carport, evt houten stroken onder dakpannen (want is ook nog niet afgewerkt). Kortom zoek ik iemand die advies naar functionaliteit, esthetiek en prijs-duurzaamheid-kwaliteit geeft en die mss ook opvolgt met offertes etc..