Inboeten bakstenen en keuze cement

3

Inboeten bakstenen en keuze cement

Paulusss
Paulusss
#Muren · 7 jaren geleden

Goedendag, 

Binnenkort ga ik beginnen aan een gevel herstel klus van mijn huis nadat de fundering hersteld is.

Doordat er een aantal stenen gescheurd zijn zal ik deze moeten vervangen maar hoeveel stenen kan ik tegelijk verwijderen zonder instortingsgevaar? 

Hoe kan ik constateren welke metselspecie ik moet gebruiken?

Alvast bedankt voor uw reactie!

Groeten Paul 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44833/20171221091640.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4d21b890afac5b5f970a9f9dc6ae10achttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/44833/20171221091940.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=712ed1950c2b887930b626c56b79bd82

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
7 jaren geleden

De meeste scheuren lopen quasi verticaal. Hier mag je alle stenen die door dezelfde scheur gaan tegelijk weghalen en vervangen. Zolang er geen te groot horizontaal gat ontstaat kan er niets verzakken of loskomen. Besef wel dat die scheuren soms gewoon terug kunnen ontstaan door een blijvende werking van het gebouw. Besef ook dat je het voegwerk nooit op een onzichtbare manier gaat kunnen herstellen. 

Niets op die foto's doet vermoeden dat er een struktureel gevaar is en dan zou ik ofwel niets doen, ofwel een andere oplossing overwegen.

0
Paulusss
Paulusss
0 1 Verbouwer
7 jaren geleden

Ok duidelijk, de rest van de muur biedt dan dus nog voldoende steun. 

De scheuren zijn ontstaan door een verzakte fundering. Deze zal eerst hersteld worden en daarna ga ik de gevel herstellen (nieuwe stenen en al het voegwerk) dus veel nieuwe scheurvorming verwacht ik niet meer daarna als de fundering zich helemaal gezet heeft.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Is aluminium gevelbekleding de ideale keuze voor jouw woning? Ontdek alles over de voor- en nadelen, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Alles wat je moet weten over vochtmeters: gebruik, soorten, nauwkeurigheid en tips voor het kiezen van de juiste vochtmeter.

Lees meer

In de kijker: de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld

In de kijker: de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld

IsoHemp lanceert de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld. Ontdek wat hennepbeton is en waarom het duurzaam en circulair is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag