Hoe ver van en hoe diep mag je graven naast een fundering?

3

Hoe ver van en hoe diep mag je graven naast een fundering?

dvmc
dvmc
#Fundering · 7 jaren geleden

Wij zijn momeneel een houten tuinhuis aan het zetten naast onze woning. Nu is het zo dat wij nog een  partij betonpuin hebben van een afgebroken tuinpad/terras. Ik ben dan ook van zin om dit puin te gebruiken om aan te vullen in de fundering, met wit zand (recup van de zandbakw) telkens in te wateren en bovenaan af te werken met een 10-tal cm beton. Daarna een betonblok metsen rondom en dan de houten constructie.

Gezien de hoeveelheid puin, zou ik tot de 'vaste' willen graven, ttz een sleuf van een 25cm a 30cm breed en dan beginnen vullen.

Nu stel ik me plots de vraag, is het niet gevaarlijk om die sleuf te graven naast de buitenmuur?? Ik blijf wel 1,2m van de bestaande muur, maar het tuinhuis heeft een lengte van 7m, wat zo goed als die diepte is van ons huis. Vandaar mijn bezorgdheid.

Of moet ik mij geen zorgen maken?

Even meegeven dat de fundering een betonsokkel is en daarop gemetst, een OB van de jaren 1962.

Graag jullie advies hierin aub.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5453 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Neen, dat is niet gevaarlijk. Ten eerste al door die afstand van 1,2 m en ten tweede omdat je niet dieper graaft dan de onderkant van de fundering van de woning. Beide funderingen komen immers tot op dezelfde vaste grondlaag.

0
dvmc
dvmc
0 1 Verbouwer
7 jaren geleden

Beste Charel,

Dankjewel voor je advies!

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag