3

Druk op expansieketel

Dendirk
Dendirk
#Sanitair · 7 jaren geleden

Vraag:

Ik heb een huis gekocht met een nieuwe verwarmingsinstallatie erin. Nu merk ik als ik een douche neem weinig water uit de kraan komt en veel lawaai maakt.

Als ik kijk naar de ketel zie ik dat de kraantjes onder de BLAUWE expansieketel dichtgedraaid is maar als ik die open zet de gaat de druk op de blauwe gigantisch de lucht in gaat. Is dat wel normaal en wat moet ik doen om er terug water in te krijgen?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/45448/31290698102166392830833148164676952171479040n.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=395aa0caaff415c5b3216674923655b6

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
7 jaren geleden

Wat bedoel je met " de druk gaat gigantisch de lucht in " ? Over hoeveel bar gaat het dan ?

Verder is het zo dat zulk drukvat altijd in verbinding moet staan met het circuit, er mag daartussen nooit een kraantje gesloten blijven.

Ik vind ook de plaatsing van onder andere dat blauwe expansievat eigenaardig. Hoe kan je hier de mantel van de ketel nog afnemen om er bij onderhoudswerken of herstellingswerken nog gemakkelijk bij te kunnen ?

0
ID_DIM
ID_DIM
20 131 Andere professioneel
7 jaren geleden

Uw systeem gaat hoogstwaarschijnlijk niet goed afgesteld staan.
Net zoals Charel bemerk ik de nogal ongelukkige samenstelling van het systeem.

Indien de druk erg hard naar omhoog gaat kan dit betekenen dat het expansievat stuk is en de druk veroorzaakt wordt door uitzetting van het warme water.

Veel lawaai en weinig druk op de leiding?
Kan betekenen dat men enkel een nieuwe ketel heeft gezet en de leidingen niet heeft aangepast.
Mocht u in kalkrijk gebied zitten en zonder waterbehandeling kunnen de leidingen zijn dichtgekalkt waardoor er hevige drukval is. Mochten ze de leidingen toch hebben vernieuwd dan kan het zijn dat ze een te kleine diameter voor de leidingen hebben gebruikt waardoor er amper SWW uit de kranen komt.

Ik vrees dat je best een erkend professioneel moet laten langskomen om het volledige systeem te laten nakijken. Ik zou vooral beginnen met de opstelling wat te verbeteren want dat ziet er uit als het werk van een goedkope amateur.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe spaar je water uit in de badkamer? 10 tips

Hoe spaar je water uit in de badkamer? 10 tips

Je waterfactuur naar beneden halen? Dat doe je door je verbruik te beperken. Ga aan de slag met deze tien tips om water uit te sparen in de badkamer.

Lees meer

Wat is de prijs van een regenwaterput?

Wat is de prijs van een regenwaterput?

Met een regenwaterput bespaar je op je waterfactuur door het regenwater in huis te hergebruiken. Maar wat is de prijs van een regenwaterput?

Lees meer

Is een gasdoorstroomboiler geschikt voor jouw woning? Tips voor installatie en onderhoud

Is een gasdoorstroomboiler geschikt voor jouw woning? Tips voor installatie en onderhoud

Waarom kiezen voor een gasdoorstroomboiler? Ontdek de voordelen, risico’s, prijs en alternatieven voor je sanitair warm water.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag