Lening tussen samenwonenden voor aankoop en verbouwingen huis

4

Lening tussen samenwonenden voor aankoop en verbouwingen huis

anonMH
anonMH
#Regelgeving · 7 jaren geleden

Hallo,

Ik schets even kort de situatie waarin mijn vriendin en ik momenteel zitten:
We hebben een verkoopsovereenkomst getekend voor een huis, waar we binnenkort wettelijk zullen samenwonen, en wachten momenteel het verlijden van de akte af. Hoewel we elk absoluut voor de helft eigenaar wensen te worden, zal de aankoopprijs van 320.000 EUR voor 300.000 EUR door een lening (op beide namen) gedekt worden, en voor 20.000 EUR door een eigen inbreng van mijn vriendin. Daarbovenop zal zij nog 10.000 EUR inbrengen voor de kosten van enkele initiële verbouwingswerken. In totaal bedraagt haar eigen bijdrage dus 30.000 EUR (+ 1/2 van de aanschafkosten), en die van mij 1/2 van de aanschafkosten.

Zij wil graag zekerheid dat ze haar eigen inbreng zal kunnen recupereren moest het nadien tussen ons mislopen (oftewel tijdens onze wettelijke samenwoning, oftewel tijdens ons eventuele huwelijk), wat begrijpelijk is. Daarnaast willen we ook in de mogelijkheid zijn om tijdens onze wettelijke samenwoning deze ongelijke inbreng terug recht te trekken. Dit zou ik willen doen door enkele latere verbouwingswerken (niet de initiële) persoonlijk te bekostigen, en de helft van een eventueel resterende ongelijke bijdrage aan haar terug te betalen. Omdat we niet telkens terug langs de notaris willen gaan, wensen we in de notariële aankoopakte niets over de ongelijke inbreng te vermelden. Tot slot las ik ([url]https://www.lexgo.be/en/papers/civil-law/matrimonial-law/herwaarderingsregel-bij-vereffening-en-verdeling-wettelijke-huwelijksvermogensstelsel,65946.html[/url]) dat volgens Art. 1435 B.W., een herwaarderingsregel kan worden toegepast bij eventuele scheiding (en ook bij beïndiging van het wettelijk samenwonen?). We wensen echter dat de gekozen oplossing de toepassing van deze herwaarderingsregel (en ook bijstelling aan de index), zelfs bij tussenkomst van het gerecht, onmogelijk maakt.

Hoe kunnen we dit het best verwezenlijken? Wijzelf dachten aan een onderhandse schuldbekentenis, die we dan zonder tussenkomst van een notaris zouden kunnen bijstellen naargelang de door mij gedane terugbetalingen of eigen investeringen, maar weten niet hoe we dan precies te werk moeten gaan om de 'verouderde' schuldbekentenissen nietig te maken.

Weten jullie hoe dit zou moeten, of kennen jullie een betere oplossing? En is de herwaarderingsregel ook van toepassing op een onderhandse schuldbekentenis? Indien ja, kan dat vermeden worden door de uitsluiting ervan er expliciet in te vermelden?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
7 jaren geleden

Te bevestigen door je notaris (die je hoedanook moet betalen voor de akte) :  koop het huis 50/50 en stel een leningsovereenkomst op dat jij 15.000€ van haar geleend hebt aan een afgesproken intrest (bv spaarboekje + 1%) dat je binnen maximum x jaar bv  Ã  rato van 1 jaarlijkse terugbetaling eind december terugbetaalt.  Schrijf er ook in dat bij verkoop de resterende schuld + intrest uitgekeerd wordt vooraleer wat daarna overblijft verdeeld wordt.

Betaal ook alle kosten 50/50.

Weet wel omdat er weinig eigen inbreng is mocht je snel na de aankoop moeten verkopen dat er ws een negatief saldo zal zijn zodat je naast de openstaande lening aan je partner ook nog de helft van dat negatief saldo zal zijn. 

De leningsconstructie is inderdaad een faire aanpak om de opbrengsten (mogelijke meerwaarde)en de risicos (mogelijke minwaarde) eerlijk te verdelen.

0
anonMH
anonMH
0 2 Verbouwer
7 jaren geleden

Met "Betaal ook alle kosten 50/50." neem ik aan dat je de kosten van de niet-initiële verbouwingswerken bedoelt? Helaas zal mijn vriendin in de voorzienbare toekomst te weinig verdienen om mee te sparen voor verdere verbouwingen. Zij moet het dus volledig hebben van die 30.000 EUR die ze van haar ouders krijgt. Aangezien ik dus voor quasi 100% zal sparen voor verdere verbouwingskosten vind het niet meer dan logisch dat dat mijn initiële schulden moet helpen compenseren. De vraag is hoe we dat doen zonder recurrente tussenkomst van de notaris en met volledige rechtszekerheid voor ons beiden.

Uiteraard wil ik graag volledig mee genieten van de meerwaarde aan het huis, want we zijn 50/50 eigenaar. Ik zou ook een persoonlijke lening kunnen aangaan om een ongelijke inbreng te vermijden, en dat kan ik financieel aan, maar lijkt ons te riskant (wat als ik mijn werk verlies? De bank zal niet willen wachten, en dan komt ook de hypothecaire lening in het gedrang). Bovendien zullen we beiden hard werken (zo veel mogelijk zelf doen of installeren) en veel moeten coördineren om die verbouwingen rond te krijgen, dus we verdienen er beiden de vruchten van te kunnen plukken.

Een optie lijkt mij om een onderhandse (of notariële) schuldbekentenis op te stellen waarin staat dat er geen herwaardering zal zijn en ik op haar rekening de schuld zal terugbetalen. Bankafschriften van mijn persoonlijke rekening naar haar persoonlijke rekening zouden dan kunnen gelden dan als bewijs van terugbetaling. Het overgeschreven geld kan zij dan als haar 50% van verdere verbouwingskosten gebruiken. Op die manier moet ik (moest het ergst voorvallen) ook niet met allerhande facturen aantonen dat de terugbetalingen plaats vonden, want ik heb dan simpelweg de bankafschriften.

Ik weet echter niet of dat genoeg is, en of ik in dat geval niet toch ook nog de schuldbekentenis moet aanpassen aan de nieuwe situatie. Ik weet ook niet op welke manier Art. 1435 B.W. betreffende de herwaarderingsregel met zekerheid uitgesloten kan worden. Een vonnis van de rechter kan immers veel veranderen. Maar als dit in een notariële akte staat zal dat misschien veel moeilijker aan te vechten zijn? Ik begrijp dat dit vrij individualistisch over komt, maar aan belangrijke gevolgen moet nu eenmaal gedacht worden.

0
anonMH
anonMH
0 2 Verbouwer
7 jaren geleden

Ter volledigheid en als mogelijke hulp voor anderen in dezelfde situatie zou ik hier even kort willen schetsen hoe wij het gaan oplossen.

Zij schrijft het betreffende bedrag over van haar persoonlijke rekening naar mijn persoonlijke rekening. Ter terugbetaling van het betreffende bedrag stel ik een (handgeschreven) onderhandse schuldbekentenis op. Daarin staat dat er geen herwaardering (sommenschuld, geen waardenschuld) zal zijn (als dit in een notariële akte staat zal dat mogelijk moeilijker aan te vechten zijn, maar als alles duidelijk en correct geformuleerd is in een onderhandse schuldbekentenis, valt daar weinig aan te betwisten) en dat ik de schuld zonder interesten, of met een bepaalde interestvoet, zal terugbetalen op haar persoonlijke rekening, met een bepaalde vermelding. In de schuldbekentenis wordt niks vermeld over verbouwingswerken of de aankoop van het vastgoed. Bankafschriften van mijn persoonlijke rekening naar haar persoonlijke rekening gelden dan als bewijs van terugbetaling (zodat ik geen facturen moet gebruiken om de terugbetaling aan te tonen, maar enkel de bankafschriften). Het geleende bedrag gebruik ik nadien als mijn 50% (of de verdeelsleutel die je kiest) voor de verbouwingswerken door het te storten op een gemeenschappelijke spaarrekening met die vermelding (helft van benodigde bedrag). Alle werken worden betaald vanuit de gemeenschappelijke rekening. Mettertijd betaal ik het verschuldigde bedrag volledig, gedeeltelijk, of niet, terug. Moest de relatie ooit stoppen kan de eventueel resterende schuld opgeëist worden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Komt er een verplicht EPC voor alle Belgische woningen?

Om de klimaatdoelen te halen wil de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) een verplicht EPC voor alle woningen.

Lees meer

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

Btw op sloop en heropbouw voor projecten definitief 6%

De btw voor sloop en heropbouw via een projectontwikkelaar is definitief 6%. De Programmawet van de regering-De Wever kreeg eindelijk groen licht.

Lees meer

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Waarom heeft Vlaanderen zoveel energieleveranciers en Wallonië zo weinig?

Er is een nieuwe energiespeler in Wallonië. Toch telt Wallonië veel minder leveranciers dan Vlaanderen. Energie-expert Maxime Sonkes legt uit waarom.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag