Offerte ondertekend, foutief geleverd => verjaring?
Ik had bij een aannemer o.m. poorten besteld. Daarvoor is een offerte ondertekend. De andere werken waren al lang achter de rug en de factuur ervoor was al vereffend. De poorten zijn veel later dan afgesproken geplaatst en bleek dat het niet de juiste poorten waren (verkeerd model). Ik vroeg om een oplossing, waarop de aannemer de poorten gewoon weggehaald heeft. Ik heb voor de poorten geen factuur gekregen. In mijn ogen zijn de bestelde poorten nooit geleverd, is de foutieve levering teruggenomen en staat vast dat het contract op dat punt als ontbonden werd beschouwd.
Nu heb ik een klacht over één van de andere werken. Daar reageert de aannemer op dat de factuur betaald is.
En hij zegt out of the blue, naast de kwestie, dat ik nog steeds geen nieuwe poorten geplaatst heb, dus zo dringend kon het dan wel niet zijn. Door die uitspraak vrees ik dat hij in een later stadium, als ik een beroep gedaan heb op een andere plaatser voor de poorten, toch nog een betaling zal vorderen op basis van de ondertekende offerte, ook al heeft hij na het terugnemen geen enkele moeite meer gedaan om vervanging te voorzien.
Anders gezegd, voor mij gaat het niet om een annulering van de bestelling van de poorten, maar om een niet-levering van het bestelde, zodat het contract als onbestaande moet worden beschouwd.
Klopt mijn redenering? Hoe kan ik dat vastleggen?
Na hoeveel jaar verjaart een offerte, zodat ik met een gerust opnieuw kan bestellen bij iemand die wel een goede service verleent?