6

Stroomverlies verzegelbaar

Alex M
Alex M
#Elektriciteit · 7 jaren geleden

Hallo,

ik lees dat een stroomverlies moet verzegelbaar zijn .

Hoe weet ik of dit het geval is .

Ik heb een stroomverlies 300 ma  4p 40A

Geplaats in installatie van  bouwjaar 86

Hoe  herken ik een verzegelbaar Stroomverlies schaelaar ?

Ik wwens geen opmerking bij keuring .

Alle reacties

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

De bedoeling van dit artikel is dat u niet in staat mag zijn om de klemmen van de verliesstroomschakelaar, zijde aanvoerleiding vanaf de teller, los te schroeven en er stroom af te tappen op een af andere manier zodat u de verliesstroomschakelaar ontwijkt.

Gewoonlijk is het aan afdekplaatje in kunststof dat over de klemmen wordt geduwd en dat de mogelijkheid heeft het te verzegelen met de verliesstroomschakelaar (een gaatje in het midden doorheen beiden) zodat u onmogelijk de klemmen kan bereiken zonder de zegel en het plaatje te verwijderen.

De vraag is of het afdekplaatje op de verliesstroomschakelaar  nog aanwezig is. Een nieuwe plaatsen gaat u vlug 50€ kosten.  Verzegeling zal wel door de controleur gedaan worden. Ik heb geen ervaring of ze de installatie daarvoor afkeuren, alhoewel het een inbreuk is. Bij installaties vóór 1/10/1981 is de verzegeling niet verplicht. Als het niet kan dan gaat het ook niet.  

Zolang u niet "illegaal" stroomt aftapt vóór de verliesstroomschakelaar is er niets aan de hand en bestaat er ook geen bijkomend risico.

0
schip
schip
1 8 Andere professioneel
7 jaren geleden

Alles wat van u is en niet van de maatschappij moet niet verzegeld zijn. Stroomverliesschakelaar is volgens de norm gesloten 

Www.plantekenen-bouwexpert.be

0
Alex M
Alex M
0 1 Verbouwer
7 jaren geleden

Even ter aanvulling.

Ik heb wel een meterkast die verzegeld is .

Daaruit komt een kabel 3*10mm³+nullleider .3*400V+null

Deze komt in mijnverdeelkast aan op nieuwe stroomverlies

Schneider 40 A 3*400V+N 300 ma .

Ik zie niet goed hoe ik illegaal kan stroom aftappen

De stroomverlies is gewoon gemonteerd in de shakelkast .

Vynckier 96 modules .

Is dat ok dan ?

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
7 jaren geleden

Nee, die aardlekschakelaar moet verzegelbaar zijn, is immers een installatie van 86 en dus onderworpen aan het AREI. Onwaarschijnlijk dat dit een verzegelbaar type is, in 86 bestonden die immers nog niet. Kan je zien aan het (verschuifbaar) plastic plaatje met een oog voor de loodzegel op de aansluitklemmen. Post desnoods een foto. Dit wordt wel degelijk afgekeurd. Heeft niets met illegaal stroom aftappen te maken, maar het feit dat je dit ding niet gaat overbruggen of verwijderen. 

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Ik heb wel een meterkast die verzegeld is .

Daaruit komt een kabel 3*10mm³+nullleider .3*400V+null

Deze komt in mijnverdeelkast aan op nieuwe stroomverlies

Schneider 40 A 3*400V+N 300 ma .

Ik zie niet goed hoe ik illegaal kan stroom aftappen

Aangezien er recent een nieuwe verliesstroomschakelaar is geplaatst zal vermoedelijk het  verzegelstrookje opzitten. Op bijgaande foto kan u zien hoe de klemmen worden afgeschermd. Het is mogelijk dat bij u het strookje onderaan is geplaatst.

Met "illegaal" aftappen bedoel ik in feite stroom afnemen vóór de verliesstroomschakelaar, dus op de aankomst van de kabel uit de tellerkast. Dat zou in strijd zijn met het AREI en dus illegaal, ik bedoel niet dat u frauduleus stroom zou (kunnen) afnemen.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/46717/wp20180625004.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0352deef896007185a14000b0a024cc3
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Een laadpaal bij je thuis: werking, installatie en prijs

Wil je een laadpaal installeren? Dan zit je ongetwijfeld met vragen: waar plaats je die laadpaal thuis, hoeveel kost het en hoe laad je efficient?

Lees meer

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

Feesten zonder ongelukken: tips voor een veilig eindejaar

De feestdagen staan weer voor de deur. Ieder jaar gebeuren er tal van ongevallen in huis. Met deze tips zorg je ervoor dat alles veilig verloopt.

Lees meer

Een energieleverancier kiezen voor elektriciteit en aardgas: zo maak je de juiste keuze

Een energieleverancier kiezen voor elektriciteit en aardgas: zo maak je de juiste keuze

Hoe kies je een leverancier voor elektriciteit en/of aardgas? Ontdek hoe je energieleveranciers kan vergelijken en hoe je gemakkelijk verandert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag